Carlsberg: Fadølsmarkedet vokser i faldende ølmarked

Fadølsmarekdet er en vækstlomme i et ellers faldende ølmarked, oplyser den store bryggerikoncern.
Foto: Carlsberg.
Foto: Carlsberg.
AF RITZAU FINANS

Carlsberg oplever en vækst i andelen af fadøl i et ølmarked, der samlet set ellers falder. Carlsbergs andel er uændret fra 2016 til 2017.

Det fremgår af statistik fra Bryggeriforeningen.

Totalmarkedet for øl faldt fra 2016 til 2017 med 7,4 pct.point til 325,4 mio. liter, mens fadølsandelen voksede til 40,4 mio. liter, fremgår det af statistikken.

Fadøls andel af totalmarkedet steg til 12,5 pct. fra 11,2 pct.

Den generelle trend i totalmarkedet for øl er nedadgående, men det voldsomme fald fra 2016 til 2017 på 7,4 pct. skyldes mere den ekstremt dårlige sommer sidste år.

"Generelt mådehold og alkoholfri øl er med til at trække totalmarkedet ned og er den generelle trend," forklarer on-trade-direktør i Carlsberg Danmark Simon Fibiger til Ritzau Finans og vurderer, at det er den generelle tendens på de modne markeder, primært i Vesteuropa.

"På de modne markeder drikkes der mindre øl, men det, der så drikkes, er bedre. Det trender mod specialøl. Vi ser vækst i de dele af restaurationsbranchen, som har fokus på fadøl, specielt restauranter og hoteller, hvor Horesta melder om vækstrater på 6-7 pct. i omsætning hos restauranter og hoteller," oplyser Simon Fibiger videre.

Han påpeger også, at en stigning i events, primært nye festivaler, spillesteder og events med mad er med til at drive væksten.

"Tendensen er, at folk smager de nye specialøl på restauranter og caféer og derefter køber dem med hjem," siger han.

Et eksempel på det er seneste skud i Jacobsen-familien, specialøllen Jacobsen Yakima IPA.

"Den blev først solgt i begrænset mængde til udvalgte barer, siden som fast hane hos samtlige kunder, og nu kommer den i off trade fra 1. maj," oplyser Simon Fibiger.

Det er netop specialøllene og deres vækst, der er med til at skabe vækst i fadøl.

"Det skyldes, at mange specialøl og import af udenlandske øl sker på fad," forklarer on-trade-direktøren.

Et af de midler, som Carlsberg bruger for at promovere fadøl, er selskabets relativt nye fadølsanlæg, Draughtmaster, der er under fuld udrulning i Danmark og introduceret på flere andre markeder.

I modsætning til de hidtidige stålfade løfter Draughtmaster kvaliteten på øllet og mindsker spildet, da holdbarheden forlænges. Øl i stålfade kan holde sig en uges tid og bevare kvaliteten, men Draughtmaster sikrer høj kvalitet i en måned.

Desuden gennemfører Carlsberg også flere blødere tiltag.

"Ud over Draughtmaster indfører vi bedre glas til de forskellige typer øl samt uddanner i samarbejde med restaurationsbranchen i forhold til at skænke øllet på den rigtige måde," forklarer Simon Fibiger.

En anden medvirkende årsag til væksten er dog også, at Carlsberg bruger fadøl til at lancere nye produkter, som det var tilfældet med seneste skud på Jacobsen-stammen, Jacobsen Yakima IPA.

Unibrew vil have tidligere Heineken-direktør i bestyrelsen

Skovlyst kæmper for en plads blandt de absolut største

Ny beskæftigelsesrekord vækker begejstring og bekymring

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også