Carlsberg solgte færre øl i 2017 – men flere specialøl

Bryggerikoncernens salgsvolume faldt i 2017 med 2 procent, mens salget af specialøl steg med 29 procent.
Foto: Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

Carlsberg solgte samlet set færre øl i 2017 end året før, men salget af specialøl steg.

Der blev specielt langet flere øl af mærkerne Grimbergen og 1664 over disken. 

Her steg salget med henholdsvis 15 og 46 procent, mens den samlede organiske salgsvolume - altså vækst uden opkøb af andre virksomheder - faldt med to procent.

Det viser bryggerikoncernens årsregnskab, der er fremlagt onsdag morgen.

Specielt i Schweiz var der fart på serveringen af specialøl.

"Vores kerne mainstreamøl, Feldschlösschen, leverede gode resultater, og vi voksede vores mikrobryggeri- og special samt alkoholfri øl godt foran markedet, hvilket resulterede i et positivt prismix," skriver Carlsberg i regnskabet.

Der blev ligeledes solgt flere alkoholfri øl i Vesteuropa. Her steg salget med 15 pct. i 2017.

Carlsberg-topchef: Vi leverede stærke resultater i 2017

Stor nedskrivning sænker Carlsbergs resultat markant

Carlsberg køber resten af græsk storbryggeri

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også