FødevareWatch

Coca-Cola angriber gammel partner med ny iste

Få dage efter at et 15 gammelt samarbejde omkring produktionen af Nestea-iste er stoppet, er Coca-Cola i Danmark klar med en konkurrent til Nestlés markedsledende produkt.

Sidste forår meddelte Coca-Cola og Nestlé, at der skulle lukkes ned for det fælles joint venture, som gennem 15 år har produceret og distribueret kendte iste-varianter på Nestea-plastflasker med farvet låg. Nu er Coca-Cola i Danmark klar med et modtræk til den gamle partners storsællert.

I en pressemeddelelse kalder Coca-Cola den danske lancering af produktet Fuze Tea for den største lancering i 10 år inden for istekategorien.

Fuze Tea blev oprindeligt lanceret i 2012 på 14 forskellige markeder verden over, og ifølge Coca-Cola er det i dag en milliardforretning. På verdensplan er produktet blandt de bedst sælgende brands hos The Coca-Cola Company, og brandet findes nu i over 40 markeder.

"Vi ser meget frem til at introducere Fuze Tea, som vi forventer vil passe godt til de danske forbrugere. Derfor understøtter vi også lanceringen med en integreret marketingindsats, der sikrer, at forbrugerne oplever Fuze Tea både via TV, outdoor, sociale medier, influencer marketing, PR, events og sampling. Det bliver den største lancering inden for iste i Danmark i over 10 år," udtaler Cecilia Ege Sannig, Senior Brand Manager for Fuze Tea hos Coca-Cola Danmark.

2105340936_834b8d5227_z.jpg

Fra og med årets udgang lukkede Nestlé og Coca-Cola ned for joint venturet Beverage Partners Worldwide (BWP). Det meddelte Nestlé i marts 2016. Som del af aftalen med amerikanerne fik Coca-Cola lov til at beholde licens til produktion og distribution i syv markeder - Spanien, Portugal, Canada, Rumænien, Ungarn, Bulgarien og Andorra. I de øvrige markeder er det fra nytår ikke længere Coca-Cola, som producerer den søde te.

Nestea-produktionen hører i dag under den del af Nestlé-forretningen, som man finder i Nestlé Waters - en indbringende division, hvor man også finder brands som San Pellegrino, Vittel og Perrier. I alt har Nestlé mere end 50 vand-brands, som man finder på fem forskellige kontinenter.

Blandt årsagerne til at Nestlé afbrød samarbejdet med drikkevare-konkurrenterne i Coca-Cola var et ønske om at få en større del af det globale vandmarked, som anslås at være omkring 31 mia. kr. værd. Det skulle blandt andet ske gennem en større renovering af det efterhånden gamle Nestea-brand.

Britisk sodavandsproducent får topplacering i Europa efter stærke tal

Nestlé dropper historisk te-samarbejde med Coca-Cola

Starbucks og AB Inbev fletter tæer i nyt samarbejde

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier