Svensk detailkæde bygger stor kasseløs satsning

Den svenske Axfood-kæde Hemköp åbner til august en stor butik i Stockholms centrum, som ikke har kasser til kunderne.

Fra august er der ikke længere nødvendigt for kunderne i en Hemköp-butik i det centrale Stockholm at smile til kassemedarbejderen og sige nej tak til bonen.

For kassemedarbejderne er erstattet af kassestationer i det, som Axfood-ejerkoncernen sælger selv butikken, som Nordens største 'self checkout-butik.

Det skriver Axfood i en pressemeddelelse.

Hemköp-kæden har gennem længere tid udrullet ideen om, at kunderne selv kan klare den sidste del af et besøg i supermarkedet.

"Butikkens placering er uovertruffen og efter renoveringen, vil vi stå med en helt mageløs butik. Det personlige møde i butikken er et utrolig vigtigt element for os i Hemköp, men vi ser også, at mødet ikke altid behøver foregå betalingen. Vi udvider derfor antallet af medarbejdere, som bevæger sig rundt i butikken for at bidrage til mere madinspiration og med madviden," siger Thomas Gäreskog, der er direktør i Hemköp.

Stockholms-butikken, der har hjemme i et af de turisttunge kvarterer af centrum adskiller sig desuden ved at have stort fokus på convenience og delikatesser, og derudover er der også en hel sektion med lokal svensk mad.

Dagrofas svenske partner satte guldrekord i 2016

Detailkoncern afslutter svensk internetopkøb

Detailkoncern lægger bud på innovativ

Nemlig-pendant Svensk detailkoncern går endelig ind i e-handel

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også