Mens Aldi i Danmark kæmper med trecifrede millionunderskud og slidte butikker, er der anderledes turbo på kædens udvikling i andre dele af verden.
Ikke mindst i USA, hvor Aldi betjener mere end 40 millioner kunder hver måned, hvilket næsten er 60 pct. mere end i 2013. Kæden har på nuværende tidspunkt butikker i 35 amerikanske stater, og nu bebuder Aldi en "aggressiv" investering på 1,6 mia. dollars, hvilket svarer til ca. 11,2 mia. kr. efter den aktuelle dagskurs.
Det skriver Foodbev.
Den enorme investering i de amerikanske butikker er et led i en ambitiøs plan om at omforme og udvide mere end 1.300 butikker inden 2020, skriver mediet.
"Med denne markante investering i vores butikker fortsætter vi i virkeligheden med at investere i Aldis forbrugere," siger Jason Hart, der er adm. direktør i Aldi US.
Ifølge Foodbev vil Aldi i USA i høj grad have fokus på glutenfri og økologiske fødevarer samt babyprodukter i premium-kategorien. Det skal stadig ske til fornuftige priser, siger direktøren.
"Vi forstætter med at udvide vores friske udbud, hvilket betyder, at vi bliver nødt til at skabe mere plads til produktion, kød og bagerivarer. Vi har også lavet et antal forbedringer af vores produkter som for eksempel at fjerne tilføjet MSG (mononatriumglutamat, red.), syntetiske farver. En ting, der ikke ændrer sig er, at vores kunder stadig sparer penge på de varer, som de køber mest," uddyber Jason Hart.
Butiksåbninger gør Aldi femtestørst i UK
Aldi rygtes igen på vej til Kina
Aldi i USA er røget ind i en tun-retssag
Aldi kaster 2,5 mia. kr. efter britisk opgradering