Mens Rema 1000 vinder større og større terræn på det danske marked, er kurven anderledes mager i hjemlandet Norge. Omvendt har Kiwi sat turboen på.
For fem år siden var afstanden mellem 'De grønne' og 'De blå' - Kiwi og Rema 1000 - 6,1 procentpoint målt på markedsandel i Norge. Ved den seneste måling for september er afstanden skrumpet til 3,9 procentpoint.
Prøv FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
Det skriver den norske erhvervsavis Dagens Næringsliv.
Mens Kiwi stadig vinder markedsandele har Rema 1000 tabt knap 0,3 procentpoint i markedsandel i løbet af det seneste år, skriver avisen.
Forsætter den udvikling vil Kiwi overhale Rema 1000 som markedsleder på discount i Norge i løbet af de kommende tre år.
"Det er nok ikke bare op til os. 'De blå' (Rema 1000, red.) er nok ikke fornøjede med udviklingen, og jeg vil tro, at de slår tilbage. Men vi skal i hvert fald arbejde stenhårdt hver dag," siger Kiwi-chefen Jan Paul Bjørkøy til Dagens Næringsliv.
Rema 1000 er i store vanskeligheder i hjemlandet
Rema 1000-ejer politianmelder norske konkurrenter
Discounten løber fra Rema i Norge