På mindre end et år er den andel af de danske husstande, som har købt dagligvarer online steget fra 9,4 til 12,1 pct. Det svarer til en vækst på 29 pct.
Det skriver Dansk Handelsblad på baggrund nye tal fra analysevirksomheden GFK, der netop har udgivet "Dansk dagligvarehandel – status 1. halvår 2016".
Ifølge GFK har online-butikkerne godt fat i "de interessante shoppere", som er mere ligeglade med pris end gennemsnittet. Der er også større vækst blandt de yngre aldersgrupper.
"Den demografiske profil på onlineshopperne er i overvejende grad ikke-prisbevidste husstande bosat i Hovedstaden. Dog er den demografiske profil i udvikling da de mere eller mindre prisbevidste forbrugere i stigende grad shopper online," skriver GFK ifølge Dansk Handelsblad.
Analysen viser samtidig, at de som køber dagligvarer på nettet, i gennemsnit bruger færre penge pr. kurv. Til gengæld er der en højere andel, som køber flere gange end tidligere.
Nyt våben i den danske butikskrig: Tjen penge på at købe ind for naboen
Osuma med plus på bundlinjen i første halvår
Manglende planlægning får de unge til at fravælge online-dagligvarer