Rema 1000 bliver mere og mere populær i Danmark, og den norske detailkæde overgår nu discountrivalen Netto på flere nøgletal.
Det skriver Børsen.
Avisen henviser til en ny analyse fra Retail Institute Scandinavia, der hvert år fremlægger detaljerede målinger om detailhandlen.
Analysen viser, at Rema 1000 sidste år voksede med 9,2 pct. til en samlet omsætning på 14,3 mia. kr, mens Dansk Supermarkeds discountkæde Netto stod stille og fastholdt sin omsætning på 20,6 mia. kr. I 2015 overhalede Rema 1000 så også Netto på det vigtige nøgletal om den gennemsnitlige omsætning pr. kvadratmeter. Her ligger Rema 1000 nu 9 pct. højere end Netto.
Det skyldes en særlig motivation hos butiksejerne, vurderer Dorte Wimmer, detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia.
"Franchisemodellen gør, at der sidder nogle, som tjener rigtig gode penge på at have en Rema-butik, og det motiverer den enkelte butikschef til at gøre en ekstra indsats," siger hun til Børsen og tilføjer, at de fleste Rema-butikker er "meget lækre og har en høj standard".
Rema 1000 køber op i norsk nethandel
Rema 1000 nærmer sig Lego i popularitet
Remas økologiske slot hæver omsætningen
Rema 1000 investerer massivt i storbyerne