Kvickly lukker yderligere et stort varehus

De helt store varehuse har været en elendig forretning for Kvickly, og til sommer lukker kæden endnu et stort og gammelt af slagsen. I stedet åbner man et ny og mindre butik i Esbjergs nye indkøbscenter.

Det lykkedes i 2015 for Kvickly at vende 53 års underskud til overskud.

En mission, som Kvicklys kædedirektør Søren Steffensen selv har kaldt for "en af dansk detailhandels største turn-arounds nogensinde."

I begyndelsen af august meddelte kæden så, at man næste sommer lukker sin 6.000 kvadratmeter store butik i Esbjerg Storcenter. Det sker samtidig med, at Kvickly åbner et nyt varehuskoncept på 2.500 kvadratmeter i Broen, der bliver Esbjergs nye center.

Det skriver Jyske Vestkysten.

Den nu hedengangne Kvickly i Esbjerg Storcenter er en af de såkaldt Xtra-butikker, der generelt har været en dårlig forretning for Coop. Tilbage i 1972 etablerede koncernen OBS!-kæden som en konkurrent til Bilka. Kæden var dog en underskudsforretning hele vejen frem til, at man i 2002 valgte at omdanne varehusene til det nydannede koncept Kvickly Xtra. Kædens 14 varehuse fortsatte sin urentable kurs, og i 2009 blev navnet Xtra så skrottet. Siden er der sket adskillige lukninger, og Kvickly har nu blot fire butikker tilbage på mere end 5.000 kvadratmeter.

Ifølge Kvicklys kædedirektør Søren Steffensen overvejede man rent faktisk at bevare butikken i storcentret og køre med to butikker i Esbjerg.

"Men det er ingen hemmelighed, at den nuværende butik er alt for stor i forhold til det rentable koncept, vi har testet i Albertslund. Samtidig er butikken meget nedslidt, og en større investering var nødvendig for at leve op til det, vi gerne vil stå for," siger kædedirektøren til avisen.

Aldrig mere underskud

Udmeldingen kommer i forlængelse af et længere interview med Søren Steffensen, som FødevareWatch bragte i maj.

Her fortalte kædedirektøren, at man har fået blod på tanden efter mere guld.

"Vi er kun i starten af rejsen til igen at blive en betydelig spiller," lød det fra den målrettede direktør til FødevareWatch, som fik adgang til en række af selskabets nøgletal.

Fra 2013 til 2014 steg omsætning med 1,1 pct., og fra 2014 til 2015 steg den med 2,5 pct., mens bruttoavancen blev hævet med mere end 2 procentpoint fra 2013 til 2015.

Søren Steffensen understregede, at ambitionen er, at væksten i omsætningen skal fortsætte med at stige i 2016 og frem:

"Kvickly kommer ikke til at levere underskud mere. Det kan jeg love dig. Vi har også en plan om, at vi skal fordoble vores overskud i de kommende år."

Kvickly leverede kæmpe 2015-overskud

Kvickly skal hæve toplinjen med 800 mio

Onlinefolket vil have øko-vin som aldrig før

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også