Metro køber fransk foodservice-selskab fra rival

Den tyske detailkæde Metro opruster nu i Frankrig med købet af en lokal foodservice-aktør fra en belgisk konkurrent.
Foto: AP Photo/dapd/Roberto Pfeil/Polfoto
Foto: AP Photo/dapd/Roberto Pfeil/Polfoto

Den store tyske detail- og engroskæde Metro AG udvider nu sin tilstedeværelse på det franske marked, da man overtager en lokal foodservice-virksomhed.

Det skriver Reuters.

Metro annoncerede sent sidste uge, at koncernen havde indgået en aftale med sin belgiske konkurrent Colruyt om opkøb af dennes franske selskab Pro a Pro, som distribuerer fødevarer og drikkevarer til foodservice-sektoren i Frankrig.

De to europæiske engroskæmper ønsker ikke at oplyse salgsprisen for det franske selskab, men unavngivne kilder, som Reuters har talt med, melder om en handel, der vurderer Pro a Pro til omkring 200 mio. euro eller knap 1,5 mia. kr.

Frankrig er blandt de vigtigste markeder for Metros engros-forretning, Cash & Carry, og tyskernes adm. direktør, Olaf Koch, kalder i forbindelse med opkøbet distribution til foodservice-segmentet ”en strategisk vækstmotor” for denne del af forretningen.

Pro a Pro har 1.700 ansatte på lønningslisten, sælger sine varer til omkring 42.000 kunder i hjemlandet og omsatte sidste år for 670 mio. euro.

Alle Metro-ejendomme er endelig solgt

Investorer belønner Metros nye planer

Metro vil dele forretningen i to

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter