FødevareWatch

Metro køber fransk foodservice-selskab fra rival

Den tyske detailkæde Metro opruster nu i Frankrig med købet af en lokal foodservice-aktør fra en belgisk konkurrent.

Foto: AP Photo/dapd/Roberto Pfeil/Polfoto

Den store tyske detail- og engroskæde Metro AG udvider nu sin tilstedeværelse på det franske marked, da man overtager en lokal foodservice-virksomhed.

Det skriver Reuters.

Metro annoncerede sent sidste uge, at koncernen havde indgået en aftale med sin belgiske konkurrent Colruyt om opkøb af dennes franske selskab Pro a Pro, som distribuerer fødevarer og drikkevarer til foodservice-sektoren i Frankrig.

De to europæiske engroskæmper ønsker ikke at oplyse salgsprisen for det franske selskab, men unavngivne kilder, som Reuters har talt med, melder om en handel, der vurderer Pro a Pro til omkring 200 mio. euro eller knap 1,5 mia. kr.

Frankrig er blandt de vigtigste markeder for Metros engros-forretning, Cash & Carry, og tyskernes adm. direktør, Olaf Koch, kalder i forbindelse med opkøbet distribution til foodservice-segmentet ”en strategisk vækstmotor” for denne del af forretningen.

Pro a Pro har 1.700 ansatte på lønningslisten, sælger sine varer til omkring 42.000 kunder i hjemlandet og omsatte sidste år for 670 mio. euro.

Alle Metro-ejendomme er endelig solgt

Investorer belønner Metros nye planer

Metro vil dele forretningen i to

Mere fra FødevareWatch

Milliardkoncern løfter indtjeningen på kager og slik

Kage- og konfekturekoncernen Givesco er lykkedes med at forbedre indtjeningen i løbet 2021, men ikke helt nok ifølge ledelsen. Koncernen har med sit store detailfokus også løftet omsætningen til lige knapt 3 mia. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier