Den store tyske detail- og engroskæde Metro AG udvider nu sin tilstedeværelse på det franske marked, da man overtager en lokal foodservice-virksomhed.
Det skriver Reuters.
Metro annoncerede sent sidste uge, at koncernen havde indgået en aftale med sin belgiske konkurrent Colruyt om opkøb af dennes franske selskab Pro a Pro, som distribuerer fødevarer og drikkevarer til foodservice-sektoren i Frankrig.
De to europæiske engroskæmper ønsker ikke at oplyse salgsprisen for det franske selskab, men unavngivne kilder, som Reuters har talt med, melder om en handel, der vurderer Pro a Pro til omkring 200 mio. euro eller knap 1,5 mia. kr.
Frankrig er blandt de vigtigste markeder for Metros engros-forretning, Cash & Carry, og tyskernes adm. direktør, Olaf Koch, kalder i forbindelse med opkøbet distribution til foodservice-segmentet ”en strategisk vækstmotor” for denne del af forretningen.
Pro a Pro har 1.700 ansatte på lønningslisten, sælger sine varer til omkring 42.000 kunder i hjemlandet og omsatte sidste år for 670 mio. euro.
Alle Metro-ejendomme er endelig solgt
Investorer belønner Metros nye planer
Metro vil dele forretningen i to