Øget kamp om kunderne i supermarkederne gavner også salget hos en af Danmarks store producenter af emballage.
I takt med at både dagligvarekæderne og fødevareproducenter forsøger at markere sig med også bedre og dyrere varer, ændres efterspørgslen nemlig for emballage. Det gælder både her i landet og på andre markeder i Europa, hvor discountsektoren er vokset gennem en årrække, mens salget af bedre varer nu også stiger.
"Vi ser øget interesse for vores differentierede produkter af emballage, som koster lidt mere og gør en forskel i butikkerne. Dagligvarekæderne og dermed fødevareindustrien prøver alle steder at gå op i markedet. Efterspørgslen for anderledes emballager af fødevarer spiller her ind," mener adm. direktør Lars Gade Hansen, Færch Plast Group.
Koncernen med hovedsæde i Holstebro - og kapitalfonden EQT som ejer - har netop præsenteret regnskab for 2015. Det viser en vækst i omsætningen på 35 pct. Samtidig er der rekordindtjening i driften med 361 mio. kr.
Fremgangen kommer efter et år, hvor Færch Plast har overtaget to europæiske konkurrenter - den britiske emballagevirksomhed Anson Packaging Ltd samt Sealed Airs Food Tray Business Europe.
"Det har været vigtigt, at vi vokser organisk. Det gør vi med 6 pct. i 2015 - og dermed dobbelt så meget som markedet. Samtidig har vi fastholdt marginerne. Det er helt afgørende. Vi skal vokse mere end 8 pct. i år organisk med den virksomhed, som vi nu er," mener Lars Gade Hansen.
Færch-direktøren afviser ikke, at der kan komme flere opkøb til, men det er i første omgang ikke en planlagt strategi.
"Vi har i 2016 behov for at integrere det, som vi har købt og gennemføre store forandringer der. Så vi er ikke opsøgende, men vi har mange, som henvender sig. Hvis der kommer kvalitets-selskaber fordi, åbner vi døren og taler med dem. Men vi er ikke proaktive," siger Lars Gade Hansen.
Færch Plast regnes som en førende europæisk producent af emballageløsninger i plast til fødevareindustrien. Det gælder både inden for færdigretter, fersk kød, kolde fødevarer og snacks. Koncernen har syv fabrikker i Danmark, Storbritannien, Spanien og Tjekkiet.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.