7-Eleven har for alvor fået gang i forretningen

Kioskkæden har øget sin markedsandel og betalt den sidste gæld til moderselskabet. Kædens måltidssats har været nøglen til succes.
Foto: Joachim Adrian/Polfoto/Arkiv
Foto: Joachim Adrian/Polfoto/Arkiv

For første gang i 7-Elevens 23-årige historie kunne kioskkæden i 2014 præsentere et regnskab med overskud. I 2015 fulgte man op på den positive trend, og årets resultatet blev øget til 14,5 mio. kroner efter skat mod 1,9 mio. kr. i 2014.

Samtidig voksede bruttofortjenesten fra 124 mio. kr. i 2014 til 147 mio. kr, viser regnskabet fra Retain Convenience Danmark, der driver 7-Eleven.

7-Eleven ejes af Reitangruppen som også ejer blandt andet discountkæden Rema 1000, og nordmændene kan glæde sig over, at 7-Eleven nu endegyldigt har betalt sin gæld til moderselskabet.

Sammenlignelig vækst

7-Eleven er grundet sin størrelse ikke forpligtet til at opgive sin omsætning, som derfor ikke er kendt for de seneste fem år. 2015-resultatet fremgår dog af ledelsesberetningen. Årets samlede omsætning for 7-Eleven butikkerne (inklusiv franchiseomsætning) androg 2,2 mia. kr. og den totale sammenlignbare vækst var i 2015 på 0,3 pct.
 

Kæden har det seneste år øget sin markedsandel med 0,7 procentpoint og afdækker nu på 31,7 pct. af markedet. Dette til trods for, at kæden har reduceret antallet af butikker fra 189 til 186 butikker fra 2014 til 2015. Succesen skyldes ifølge ledelsesberetningen, at den øgede fokus på disse kategorier har skabt god omsætningsvækst og har kunnet kompensere for nedgang i salget af "dagligvarer".

Det læner sig op af en tidligere udtalelse fra Jesper Østergaard, adm. direktør i 7-Eleven, der i september 2015 løftede lidt af sløret for kædens planer for fremtiden.

"Vi har i dag et rigtig stort morgenmadssalg, og det samme gælder efterhånden også frokostsalget. Mange danskere stopper med selv at smøre madpakkerne og finder den i stedet, når de er undervejs," sagde han til FødevareWatch og tilføjede, at man for det tredje store måltid på dagen er på vej med en ny satsning, og at det kan betyde nye samarbejdspartnere.

7-Eleven har det fint med én mærkeordning

7-Eleven går ind i kamp mod støj

7-Eleven indfører mobilbetaling

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter