Tabte markedsandele skal genvindes, lyder det klare mål i Aldis britiske forretning, der nu igangsætter ekspansionsplan til 550 mio. pund svarende til 4,8 mia. kr.
Ifølge The Telegraph sigter kæden efter at åbne omkring 500 nye britiske butikker i de kommende år, hvilket svarer til 50 pct. flere butikker, end kæden i dag har i Storbritannien.
”Der er stadig områder af landet, der ikke har en Aldi-butik eller har brug for flere eller større butikker for at kunne imødekomme efterspørgslen. Det er det, vores 2024-ekspansionsplan sigter efter at adressere,” udtaler adm. direktør Giles Hurley, til avisen.
Meldingen kommer oven på, at Aldi - der ellers har nydt godt af, at de høje forbrugerpriser har sendt briterne i retningen af discount - de seneste måneder er begyndt at tabe markedsandele, nærmere specifikt fra 10,2 pct. i september til 9,3 pct. i januar, viser tal fra Kantar.
Aldi er lige nu den fjerdestørste supermarkedskæde i Storbritannien målt på markedsandele. Øverst på listen står Tesco, nummer to er Sainsbury’s, og nummer tre Asda.