Salling Group annoncerede i forrige uge priskrig - og allerede nu ser detailkoncernen effekterne.
”Godt nyt til kunderne - priskrig virker. Efter syv dage rykker markedet med ned på næsten alle udvalgte varer. Derfor går vi endnu længere ned og holder dermed vores løfte om at være billigst i Bilka, Føtex og Netto på 100 af de mest populære varer,” skriver Anders Hagh i et opslag på det sociale medie X.
Over for mediet Food Supply uddyber pressechef i Salling Group, Jacob Krogsgaard Nielsen, at det - når Anders Hagh siger, at priskrigen virker - er en henvisning til, at konkurrenterne enten har matchet eller er gået længere ned i pris på i alt 93 af de 100 varer, der er en del af kampagnen.
Meldingen fra Salling-topchefen kommer blot dagen efter, at Kræn Østergaard Nielsen, adm. direktør i Coop i et opslag på LinkedIn gav udtryk for, at de mange prisbudskaber fra dagligvarekæderne og konstante prisændringer skaber mere kaos end reelt overblik.
Coop-topchef: ”Priskaos er ikke branchens bedste øjeblik”
I opslaget pointerer Kræn Østergaard Nielsen blandt andet, at kunderne bliver forvirrede, ligesom mediernes pristests lynhurtigt bliver forældede. Derfor lyder opfordringen fra topchefen, at branchen skal et skridt videre:
”Derfor ser jeg frem til to ting: 1) At vi får substantielle prisfald, fordi leverandørerne sætter priserne permanent ned efter normaliseringen af energi- og råvarepriser. 2) At vi igen får mere fokus på en reel konkurrence på det, der betyder også betyder meget for både kunder og planeten: nemlig kvalitet, service, lokalforankring og ansvarlighed.”