Mens mange leder efter billigere fødevarer pga. forhøjede leveomkostninger, har de britiske detailhandlere hævet priserne betydeligt mere på egne varer, end de har på mærkevarer i butikkerne.
Det skriver Financial Times på baggrund af tal fra forbrugeradfærds-tænketanken Circana.
Af tallene fremgår det, at detailhandlernes egne varer er steget med 16,3 pct. over de seneste uger, mens mærkevarerne er blevet hævet med 10 pct. i samme periode.
Ofte er butikkernes egne varer brandet med “budget”, og er typisk billigere end mærkevarerne.
Og prisstigningen kommer i en periode, hvor mange forbrugere leder efter billigere varer inden for særligt kølevarer og friske produkter, men også inden for hygiejne- og vaskeprodukter, fremgår det af tallene fra Circana.
Hverken Tesco, Sainsbury, Asda, Coop, Waitrose, Marks and Spencer, Lidl, Aldi eller Ocado er vendt tilbage på Financial Times’ forespørgsel. Men Morrisons svarede til gengæld, at de havde skåret ned på en række af deres egne produkter.
Andrew Opie, der er direktør for fødevarer og bæredygtighed i handelsorganet British Retail Consortium, udtaler, at han forventer, at butikkerne følger med de generelle priser:
“Da fødevareproduktionens pris er steget signifikant over det seneste år pga. energipriser, globale madpriser og mangel på arbejdskraft, så har vi også set det have en effekt på priserne på hylderne i butikken. Men når priserne for produktionen falder, forventer vi også at se fødevareinflationen falde i de kommende måneder.”
For få uger siden har en række britiske supermarkedskæmper afvist, at de udnytter de stigende fødevarer og inflationskrise i Storbritannien. Herunder Sainsbury og Tesco.