Investorerne trykker onsdag igen og igen på salgsknapperne for dagligvareaktierne, der i S&P 500-indekset som sektor mister 2,4 pct.
Nedturen i de ellers så stabile og defensive aktier er udløst af et overraskende svagt detailsalg i december, da det faldt med 1,1 pct. i forhold til måneden før mod et ventet minus på 0,9 pct.
Underliggende viste detailstatistikken også en opbremsning i købmandsforretningerne og supermarkederne, hvilket kan skyldes faldende fødevarepriser, hvilket på sigt vil ramme selskabernes indtjening.
Der bliver derfor hældt ud af de helt store navne som Procter & Gamble, Coca Cola, Pepsico, Walmart og tobakskæmpen Philip Morris, der alle mister alle smider mellem 2 og 3 pct.
Alleværst går det dog i S&P 500 for ketchupkæmpen Kraft Heinz, der bakker mest af alle med 6,0 pct., mens Conagra Brands, der også sælger præfabrikeret mad, tager 4,1 pct.
S&P 500 bakker sideløbende med 1,1 pct.