Dagligvaresalget faldt mærkbart i Sverige i 2022

Trods en fremgang i det svenske dagligvaresalg i december på 7,6 pct., lander det priskorrigerede salg for hele 2022 på en historisk tilbagegang på 10,6 pct., skriver det svenske branchemedie Dagligvarunytt på baggrund af tal fra det svenske dagligvareindeks.
Udfaldet er ifølge Karin Brynell, adm. direktør i Svensk Dagligvarehandel, der er brancheforening for bl.a. Ica, Lidl Sverige og Coop Sverige, et udtryk for et ”historisk svagt år for svensk dagligvarehandel,” når resultatet renses for prisstigninger.
”Når pengene i pungen rækker til mindre på grund af prisstigninger, bliver forbrugerne mere prisfølsomme. Vi ser en ændring i forbrugeradfærden, hvor der købes færre eller billigere varer. Samtidig møder butikkerne højere omkostninger i flere led. Det er blevet hårdere for en branche, der i forvejen har lave avancer, siger hun ifølge det svenske medie.
Undersøgelsen af de svenske forbrugeres dagligvarevaner viser også, at der blev søgt tilbage til butikkerne efter to år under coronanedlukning med vækst for onlinesupermarkeder. I 2022 øgedes salget med 7,1 pct. i de fysiske butikker, mens onlinesalget gik 17 pct. tilbage.
Priserne på fødevare og alkoholfrie drikkevarer steg i 2022 med 11,3 pct. ifølge det svenske forbrugerprisindeks.