Hvor stor summen af penge, der er blevet overført fra norske Reitangruppen til den tyske detailkæde Aldi for 114 butikker i Danmark, vides endnu ikke.
Men til tyske Handelsblatt fortæller Aldi-koncernens ledelse, at pengene skal bruges på især det belgiske marked.
”Beslutningen om at sælge forretningen i Danmark er resultatet af langsigtede transformationsprocesser i koncernen,” siger ledelsen.
Det er første gang, at Aldi trækker sig fra et marked. Danmark var koncernens tredje marked, da den første butik åbnede i 1977, men nu skal der fokuseres på de eksisterende vækstmarkeder. Her bliver især det belgiske marked modtager af en stor bid af kagen fra det danske salg, da det er ét af de eneste markeder, hvor Aldi har store overskud, skriver Handelsblatt.
I alt skal der investeres 35 mio. euro i Aldis butikker i og omkring Bruxelles.
Per Bank roser Aldis indsats - er åben for butiksopkøb
Konkurrenter lokker ledige Aldi-medarbejdere
Slidt image i Danmark – stor succes i udlandet: Aldi formåede ikke at bryde fordomme