Discountmarkedets imponerende vækst i Danmark skyldes i høj grad Aldis indsats, skriver adm. direktør for Salling Group Per Bank på sin LinkedIn.
Med Rema 1000’s delvise opkøb af 114 af Aldis butikker, så er det danske discountlandsskab forandret fra 2023. Men fra Aldis side behøver man ikke at hænge med næbbet.
En af årsagerne til, at halvdelen af det danske supermarkedlandskab ser ud, som det gør i dag skyldes, at Aldi sammen med Netto, koncentrerede sig om kundefokus, kvalitet og og værdi for pengene, skriver han.
”Dermed har Aldi og Netto altid bidraget til at styrke konkurrencen og i mange år holdt hinanden skarpe på pris. Her godt 40 år senere er det helt på sin plads at sige tak for kampen,” skriver han og tilføjer, at forbrugerne forståeligt nok kan spekulere i, hvorvidt konkurrencen i flere byer er blevet mindre.
Men Aldis afsked med det danske marked giver også plads til nye muligheder, og derfor er et opkøb af de resterende 74 Aldi butikker, som Rema 1000 ikke har købt, en mulighed.
”Til spørgsmålet om, vi kunne være interesserede i at overtage nogle af de resterende butikker som ikke bliver til Rema, er svaret, at det kan vi selvfølgelig ikke afvise. Men grundlæggende er vi godt tilfreds med både antal og placering af vores butikker, så nogen iver er der ikke tale om,” skriver Per Bank.
Slidt image i Danmark – stor succes i udlandet: Aldi formåede ikke at bryde fordomme
Salling Group om Rema 1000’s opkøb: ”Ikke særlig forskel på Danmark i går og i morgen”