De svenske dagligvarebutikker mister salg, selv om salgsudviklingen ved første øjekast ser positiv ud.
Prisstigningerne på mad og ikke-alkoholiske drikkevarer er fortsat historisk høj og udgjorde, ifølge Sveriges Statistiska Centralbyrås Konsumentprisindeks, 16,1 pct. i september. Det betyder, at den priskorrigerede salgsudvikling i dagligvarehandlen kan estimeres til minus 7,4 pct. Det skriver Dagligvarehandlen.
”Inflationen er fortsat rekordhøj, og fødevarepriserne fortsætter med at stige. Den underliggende inflation af råvarer, brændstof og elektricitet er en drivende faktor i de stigende fødevarepriser. Derudover bliver de direkte omkostninger på butiksniveau også ramt, det bliver simpelthen dyrere at drive butik,” siger Karin Brynell, adm. direktør i Svensk Dagligvaruhandel.
De fysiske butikkers salg steg i september med 9,6 pct. i forhold til samme måned sidste år. E-handelssalget faldt i løbet af samme måned med 7,4 pct. Levering af dagligvarer faldt med 4,5 pct. og afhentning i butikker med 10,6 pct.
Omsætning banket i vejret i svensk detailkoncern
Britiske prisstigninger rammer ti procent
Køb af online-dagligvarer vokser til over 100 mia. kr. i USA