Salling Group har tirsdag fået alvorlig kritik af Datatilsynet efter en fejl i koncernen, som har betydet, at medarbejderne har haft adgang til kundernes private oplysninger som navn, adresse, mailadresse, telefonnummer, eventuelle maskerede betalingskortoplysninger og købshistorik.
Det skriver Berlingske.
Datatilsynet skriver, at fejlen har stået på i mere end et år og er en menneskelig fejl, hvor 146 interne brugere i koncernen har haft potentiel adgang til oplysningerne.
”Helt lavpraktisk blev der ikke krydset af i et felt om, hvorvidt passwords skulle krypteres og maskeres eller ej. Og det skal de naturligvis, for dem har vi intet at bruge til. Det opdagede vi ved et rutinetjek, og derefter slettede vi det og orienterede Datatilsynet,” siger pressechef Jacob Nielsen, og oplyser, at fejlen skete i forbindelse med lanceringen af Føtex Hjemmelevering sidste år.
Carrefour vil sælge fra i Taiwan
Investeringsbanker får kritik for at spekulere i fødevarekrise
FN advarer mod fødevarespekulanter