Aldersgrænsen for alt salg af alkohol skal hæves til 18 år, hvis de unges alkoholkultur skal ændres, lyder det fra Coop forud for et stormøde i Folketinget fredag om unge og alkohol.
Det skriver Politiken.
I dag er aldersgrænsen forskellig alt efter, hvilken slags produkter, der puttes i kurven. For øl og andre produkter med en alkoholprocent under 16,5 ligger grænsen på 16 år, imens man skal være 18 år for at købe alt derover.
”Vejen til en ændret alkoholkultur blandt unge kræver en indsats fra mange sider af samfundet. Fra detailhandelen kan vi bidrage med ikke at sælge alkohol til unge. En forudsætning for, at vi kan lykkes med det, er klare, ensartede regler. Derfor synes vi, at en grænse på 18 år for alle typer alkohol i alle typer udsalgssteder - butikker, restauranter mv. - er en fornuftig løsning,” siger Coops koncerndirektør, Per Thau, i en pressemeddelelse og fortsætter:
”Det er afgørende, at det er de samme regler, der gælder for alle. Det gør det enkelt at kommunikere, enklere at overholde for os og enklere at forstå, at alkohol er for voksne.”
I Salling Group ønsker man ikke at blande sig i det politiske spørgsmål om, hvor aldersgrænsen skal gå, men kommunikationsdirektør Henrik Vinther Olesen siger til Politiken, at en højere aldersgrænse ”vil mindske risikoen for, at de helt unge kan købe alkohol”.
Organisationer deler bekymring for alliancernes magt
Coop Sverige udnævner ny topchef
Avis: Over halvdelen af medarbejderne har forladt Freshland