Coop Crowdfunding mangler virksomheder til populære låneprojekter

De sidste to år er antallet af koncernens projekter mangedoblet, og ambitionerne for 2022 er endnu større. De eftertragtede crowdlåneprojekter, hvor kunderne giver et direkte lån til virksomhederne, oplever dog ikke samme optur.
Nicolai Jæpelt er chef for Coop Crowdfunding, som de seneste år har oplevet voksende tilslutning. | Foto: PR / Coop
Nicolai Jæpelt er chef for Coop Crowdfunding, som de seneste år har oplevet voksende tilslutning. | Foto: PR / Coop

Danskerne har i den grad lyst til at investere i danske fødevareprojekter. Det viser nye tal fra Coop Crowdfunding, hvor antallet af projekter er steget fra 91 til 287 de seneste to år.

Nicolai Jæpelt, der er chef for crowdfund-afdelingen i Coop, fortæller, at ca. 66 pct. af crowdfunding-projekterne får deres mål opfyldt. Og det er meget tilfredsstillende inden for den slags projekter.

”Både antallet af projekter og brugere stiger hele tiden, og projekterne bliver fundet hurtigere og når større beløb. Forventningen er, at vi lander på mellem 300 og 400 projekter i 2022,” siger Nicolai Jæpelt.

Coop Crowdfunding startede i 2017, og i 2020 betød koncernens nye coronainitiativ at hele 330 projekter blev udbudt på hjemmesiden, hvilket var rekord.

Ønsker flere låneprojekter

Med Coop Crowdfunding er det for virksomhederne muligt at blive støttet på to måder: med et reward-baseret lån eller med et crowdlån.

Rewardlånet kendes typisk fra crowdfunding, f.eks. Kickstarter, hvor de, der søger finansiering, ofte giver et produkt tilbage til bidragyderen, når det planlagte beløb er nået. Virksomheden har her mulighed for at teste, om idéen holder, før den bliver sat i produktion.

Denne model er den mest tilgængelige for virksomhederne, og det handler oftest om nye idéer end det handler om et egenligt investeringsbehov. Omvendt forholder det sig for crowdlånet, hvor virksomhederne låner penge af almindelige mennesker, kaldet backere, og betaler lånet tilbage med renter. Virksomheden bliver kreditvurderet og får derefter tilbudt en rente for lånet.

Ifølge Nicolai Jæpelt er sidstnævnte lånemodel ekstremt attraktiv for kunderne, og derfor er målet også at få flere crowdlåneprojekter. I 2021 blev fem låneprojekter sat i søen.

”Forbrugerne vil vildt gerne investere i låneprojekterne, og alle projekterne er blevet fuldt finansieret på under en time på sitet. Potentialet er enormt, for danskerne har gode penge stående på bankkontoen og er villige til at investere i noget, der betyder noget,” siger han.

Det skyldes ifølge Nicolai Jæpelt, at det er svært at finde projekter, der kvalificerer sig til lånene.

”Som en del af Coop er vores troværdighed høj, og vi oplever, at vores kunder er mere risikovillige, end vi selv er. Desværre er der mange af de små virksomheder vi ikke kan hjælpe med låne crowdfunding, da vi for at passe på vores kunder er forsigtige i vores kreditvurdering af virksomhederne. Ligesom det kan være tæt på umuligt at vurdere en nystartet virksomhed,” siger han og fortsætter:

”Derudover er der en strukturel udfordring. I Danmark er der mange fødevareiværksættere, men færre mellemstore, mens en stor del af markedet er domineret af forholdsvis få store virksomheder, som ofte er ejet af kapitalfonde.”

Det bæredygtige skal i fokus

I øjeblikket ligger der ti aktive projekter på hjemmesiden, som strækker sig fra Raw Cider, der vil skrabe penge sammen til at producere en alkoholfri cider, til Hot Soul Soup, der crowdfunder i håbet om at kunne starte en suppebar. Derudover har projekter med humanitære og miljømæssige formål fået en større plads på sitet inden for de sidste par år.

”Sidste år testede vi om vores brugere ville investere i andet end fødevarevirksomheder. Og det vil de. Så nu er vi klar til at udvide vores fokus, så vi fremadrettet også understøtter projekter der fokuserer på grøn omstilling, iværksætteri og community. Vi har som samfund brug for at flere trækker i den retning. Og vi kan høre dagligt at det optager vores brugere, der ønsker aktivt at bidrage til en bevægelse, hvor vi sammen skaber bæredygtige og cirkulære alternativer,” siger Nicolai Jæpelt.

Ambitionerne er dog endnu højere for 2022.

”Ambitionen er, at vi inden for et par år udvikler vores platform til at blive en form for økosystem for nye og grønne initiativer og produkter. Driveren for dette er demokratisering af adgangen til kapital og bedre relationer mellem dem der producerer og dem der forbruger,” siger han og fortsætter:

”Gennem crowdfunding kan vi finansiere nye tiltag og bringe virksomhederne tættere på forbrugerne, mens vi gennem vores webshop kan vi hjælpe med afsætning af de nye produkter der bliver udviklet. Og så overvejer vi kraftigt, om vi fremadrettet også skal formidle oplevelser, hvor virksomhederne kan invitere deres kunder på besøg, så vi kan bringe dem endnu tættere sammen.”

Stor efterspørgsel får vegansk konfektureproducent til at investere stort i produktionen

Britisk detailkæmpe forsøger sig med måltidskasser

Dansk vaniljefarm i Tanzania søger millioner til opstart

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også