Anima går igen i kødet på detailkæder

Udfasning af turbokyllinger i de danske kølediske hos Coop og Rema 1000 er på målskiven i ny kampagne fra dyreværnsorganisationen.
Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix
Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix

De hurtigtvoksende kyllinger har længe været til debat i forhold til dyrevelfærd, og nu tager dyreværnsorganisationen Anima et skridt mere overfor detailsektoren.

Organisationen udfordrer i en ny kampagne Coop og Rema 1000, der fortsat sælger kyllinger af racen Ross 308, mens en række øvrige detailkæder har udfaset racen. I en pressemeddelelse beder Anima de to kæder om lov til at vise forbrugerne forholdene i en stald for hurtigtvoksende kyllinger.

"Mange virksomheder er allerede igang med at udfase turbokyllinger, men Coop og Rema 1000 har hidtil kun taget små skridt i den retning, og det er ganske enkelt for vattet," udtaler Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima, der vil udfordre de to kæder.

"Forbrugerne er dødtrætte af falsk markedsføring, og nu vil de gerne selv se, hvordan de såkaldte turbokyllinger opdrættes. Spørgsmålet er om supermarkederne tør vise det hele frem?," siger han videre.

Anima har gennem flere år kæmpet for få udfaset de såkaldte turbokyllinger, som vokser ekstraordinært hurtigt - og organisationen ønsker at vise forbrugerne, hvordan kyllingerne har det fra de sættes ud i stalden og sidenhen skal til slagtning.

Anima lancerer ny kyllingekampagne rettet mod Rema 1000

Halvdelen vil handle efter det

Som led i kampagnen har Anima fået foretaget en undersøgelse blandt forbrugerne, hvor 54 pct. svarer, at de er villige til at fravælge et supermarked "som ikke gør nok for dyrevelfærden" og at to tredjedele af de adspurgte mener, at kæderne bør droppe turbokyllingerne.

"I mine øjne er tendensen klar: Turbokyllinger har ingen fremtid i dagligvarehandlen. Alle supermarkeder kan beslutte en deadline for udfasning i dag, hvis de vil. Hvis Coop og Rema 1000 føler at forbrugerne ikke er helt klar endnu, så må det mindste vi kan forvente være, at de er klar til at slå dørene op og vise hele sandheden om kyllingernes kritisable forhold," udtaler Thorbjørn Schiønning.

Føtex og Netto fjerner turbokyllinger fra det faste sortiment

Tank-forpagtere sender turbokyllinger på porten

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter