De hurtigtvoksende kyllinger har længe været til debat i forhold til dyrevelfærd, og nu tager dyreværnsorganisationen Anima et skridt mere overfor detailsektoren.
Organisationen udfordrer i en ny kampagne Coop og Rema 1000, der fortsat sælger kyllinger af racen Ross 308, mens en række øvrige detailkæder har udfaset racen. I en pressemeddelelse beder Anima de to kæder om lov til at vise forbrugerne forholdene i en stald for hurtigtvoksende kyllinger.
"Mange virksomheder er allerede igang med at udfase turbokyllinger, men Coop og Rema 1000 har hidtil kun taget små skridt i den retning, og det er ganske enkelt for vattet," udtaler Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima, der vil udfordre de to kæder.
"Forbrugerne er dødtrætte af falsk markedsføring, og nu vil de gerne selv se, hvordan de såkaldte turbokyllinger opdrættes. Spørgsmålet er om supermarkederne tør vise det hele frem?," siger han videre.
Anima har gennem flere år kæmpet for få udfaset de såkaldte turbokyllinger, som vokser ekstraordinært hurtigt - og organisationen ønsker at vise forbrugerne, hvordan kyllingerne har det fra de sættes ud i stalden og sidenhen skal til slagtning.
Anima lancerer ny kyllingekampagne rettet mod Rema 1000
Halvdelen vil handle efter det
Som led i kampagnen har Anima fået foretaget en undersøgelse blandt forbrugerne, hvor 54 pct. svarer, at de er villige til at fravælge et supermarked "som ikke gør nok for dyrevelfærden" og at to tredjedele af de adspurgte mener, at kæderne bør droppe turbokyllingerne.
"I mine øjne er tendensen klar: Turbokyllinger har ingen fremtid i dagligvarehandlen. Alle supermarkeder kan beslutte en deadline for udfasning i dag, hvis de vil. Hvis Coop og Rema 1000 føler at forbrugerne ikke er helt klar endnu, så må det mindste vi kan forvente være, at de er klar til at slå dørene op og vise hele sandheden om kyllingernes kritisable forhold," udtaler Thorbjørn Schiønning.
Føtex og Netto fjerner turbokyllinger fra det faste sortiment
Tank-forpagtere sender turbokyllinger på porten