Meny vinder hverdagssalg under coronakrisen

Detailkæden har under coronakrisen fået tag i danskernes hverdagsindkøb – nu gælder det om at fastholde salget, siger kædedirektør.
Foto: PR / Dagrofa / Uffe Weng
Foto: PR / Dagrofa / Uffe Weng

Meny har længe bokset med de øvrige danske supermarkedskæder om, hvordan man bliver en del af forbrugernes travle hverdag, så det ikke kun er fredag eftermiddag eller i weekenden, køberne kommer forbi.

Det ser nu ud til, at coronakrisen har haft en positiv effekt på Menys målsætning om at trække mere salg ind i hverdagene.

Det fortæller Menys kædedirektør, Kenneth Holmen Pedersen, til FødevareWatch.

"Vi har normalt godt fat i weekendsalget af bl.a. vin, delikatesser, frugt og grønt, men de sidste par måneder er salget af basale hverdagsvarer steget meget," siger han.

Kenneth Holmen Pedersen tror, at coronakrisen har betydet, at forbrugerne nu vælger at koncentrere alle deres indkøb ét sted.

"Danske forbrugere er kendt som nogen af dem, der handler oftest og mest, og vi tror, at tendensen er blevet ændret, så de nu handler større, men færre gange om ugen," siger han og fortsætter:

"Allerede inden coronakrisen havde vi en stigende omsætning, men de sidste par måneder er der virkelig sat skub i tingene," siger Kenneth Holmen Pedersen, der ikke vil komme ind på et specifikt tal, men peger på "en tocifret omsætningsstigning, der vil få stor betydning for årets resultat".

Vil fastholde kunderne

I takt med at landet åbner og forbrugerne går en mere normal hverdag i møde, gælder det nu for Meny om at holde fast i danskernes nye indkøbsvaner.

"Vi håber, at det er den nye normalitet, at kunderne holder sig til én bestemt kæde med alle deres indkøb. Coronakrisen har været tilpas lang til, at vi tror, at kunderne har fået en smag for at ændre indkøbsvaner. Og hvis ikke, har vi en række planer for, hvordan vi fastholder salget af hverdagsvarer," siger Kenneth Holmen Pedersen.

Han vil ikke vil komme ind på specifikke tiltag, men peger på at den gode plads i Meny-butikkerne og et synligt personale har været med til at skabe tryghed for kunderne under krisen.

Foruden hverdagsvarer er salget af bageartikler, convenienceprodukter og økologiske varer i Meny også steget under coronakrisen.

"Kunderne har lavet mange flere måltider derhjemme, og kvalitet har fyldt meget. Vi håber, at krisen har bidraget til, at kunderne har genfundet glæden ved selv at lave mad og vil fortsætte med at blive inspirerede af vores butikker," siger Kenneth Holmen Pedersen.

Meny er ikke den eneste kæde, der oplever en stor stigning i salget af økologi. Tirsdag kunne FødevareWatch på baggrund af tal fra analyseselskabet Nielsen fortælle, at danskerne under corona-krisen køber flere økologiske varer end nogensinde før.

"En del forbrugere har behov for at fylde tilværelsen med luksus, så de investerer i premium- eller forkælelsesprodukter, og der kan økologi et stykke hen ad vejen falde ind under den kategori," forklarede Rasmus H. Sarauw-Nielsen, der er detailanalytiker fra Nielsen.

Alene i år er salget af økologi steget med 14 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også