FødevareWatch

Det propper danskerne i indkøbskurven under krisen

Matador mix og øl ryger i stor stil ned i de kriseramte danskeres indkøbskurve, men listen over overraskende forandringer i indkøbsvanerne er lang hos Coop, Salling Group og Rema 1000.

Foto: HENNING BAGGER / RITZAU SCANPIX.

Langtidsholdbare varer som konserves, pasta og mel er noget af det, som danskerne oftest har proppet i indkøbskurven over de sidste to uger.

Det fortæller Coop, Salling Group og Rema 1000 i forbindelse med en rundringning foretaget af FødevareWatch.

Siden Mette Frederiksen gik på scenen onsdag i sidste uge og lukkede store dele af Danmark ned efter frygt for spredning af coronavirus, har befolkningens indkøbsvaner brudt grænser for normalitet i både valg af varer og omfang af indkøb.

"Salget var højt i sidste uge og de første par dage i denne uge, men det var ikke mere, end hvad vi kunne klare. Det lignede salget under en højsæson f.eks. i tiden op mod jul," siger Jonas Schrøder, der er kommunikationschef ved Rema 1000.

Ifølge tal fra Danske Bank blev dagligvareindkøbet i den danske detailhandlen næsten fordoblet onsdag og torsdag i sidste uge.

"Når man skal være hjemme i 14 dage, køber folk endnu mere ind, end vi er vant til. Grænsehandel er flyttet indenlands, og restaurantsektoren er jo også flyttet over til os. Det er historisk, og vi har aldrig oplevet så store udsving før," siger Jonas Schrøder.

Boller i karry på frost hitter

I Rema 1000 er salget dog endelig ved at stilne af og er begyndt at ligne det normale niveau sammenlignet med marts måned sidste år. Det samme gør sig gældende i dagligvarebutikkerne under Coop og Salling Group.

"Sidste uge kan ikke sammenlignes med noget andet. Vi oplevede et øget salg på alle varer men særligt på specifikke varer som mel, gær, pasta og konserves," siger Kasper Reggelsen, der er pressechef i Salling Group.

Salget af både tørgær og gær fra køledisken er vokset markant i de tre detailkoncerner, og Rema 1000 oplevede allerede en flerdobling i salget af disse varer allerede før pressemødet i sidste uge.

Derudover er frostvarer også et populært valg i disse dage og særligt boller i karry på frost hitter ved Rema 1000, oplyser kommunikationschefen.

Kæden oplever også en stor stigning i salget af bl.a. gifler, chokoladekiks, øl og matador mix, som betegnes som 'hyggevarer'. Det kan ifølge Rema 1000 hænge sammen med, at danskerne bruger mere tid i hjemmet.

Enslydende for butikkerne i de tre koncerner er det meldingen, at der trods et øget salg bliver ved med at komme rigeligt af varer til de danske butikker.

"Vi er taknemmelige over for producenterne, der virkelig formår at levere. De har reageret meget hurtigt og professionelt. Imens resten af landet står stille, sørger de for, at vi alle får mad i munden," siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier