Rema 1000 tjener over en halv milliard kroner

Discountkæden Rema 1000 leverer endnu et rekordregnskab i Danmark, hvor indtjeningen runder en ny milepæl.
Henrik Burkal står i spidsen for Rema 1000 i Danmark, der igen, igen leverer rekord. | Foto: Brian Karmark/ERH
Henrik Burkal står i spidsen for Rema 1000 i Danmark, der igen, igen leverer rekord. | Foto: Brian Karmark/ERH

Flere og flere danskere lægger vejen forbi Rema 1000's butikker, og discountkæden har præsenteret endnu et rekordregnskab.

Rema 1000 rundede et overskud på over en halv milliard kroner før skat i 2019, viser et spritnyt regnskab. Samtidig trodsede kæden et relativt fladt dagligvaremarked med en omsætningsvækst på 9 pct.

"Det er et meget tilfredsstillende regnskab for os," skriver Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000, i en mail til FødevareWatch.

Vækstraten er dog en tand lavere end årene forinden, hvor den sneg sig op i en tocifret kaliber.

"De to foregående år var ekstraordinært præget af bl.a. Kiwis lukning og dermed øget omsætning for os – så kigger du på 2016 og 2015, er vi tilbage på samme niveau her i 2019," forklarer Jonas Schrøder.

Resultatet før skat lander på 540 mio. kr. mod 483 mio. kr. året før, hvilket svarer til en stigning på 12 pct. Samtidig voksede detailomsætningen eksklusiv moms til 16,762 mia. kr.

Rema 1000 vinder flere af danskernes indkøbskroner

15-20 nye butikker på vej

Gennem året har Rema 1000 desuden stjålet markedsandele og øget sin andel til 15,5 pct. i 2019 fra 14,4 pct. i 2018, ifølge kæden selv.

I dag tæller discountkæden 343 butikker, og det seneste år er der kommet 17 nye Rema 1000-butikker på landkortet.

I år har norskejede Rema 1000 endnu større ambitioner. Discountkæden forventer at åbne 15-20 nye butikker i 2020, meddelte selskabet til FødevareWatch for halvanden måned siden. Dermed er Rema 1000 den kæde, der har planer om at åbne flest butikker i landet i år – efterfulgt af Netto, der vil åbne 12-15, mens Lidl vil åbne ti butikker i 2020.

Generelt vinder discount frem i kampen på dagligvaremarkedet. I 2019 løb discountkæderne med væksten for næsen af supermarkederne og satte sig dermed tungere på dagligvaremarkedet.

I 2019 voksede discountkædernes omsætning med over halvanden milliard til en omsætning på 49 mia. kr., ifølge en rapport fra analysehuset Retail Institute Scandinavia.

Fremgangen svarer til en vækst på 3 pct., mens den totale dagligvarehandel måtte nøjes med en vækst på 2 pct. til en samlet omsætning på 116 mia. kr.

I dag ligger der over 1523 discountbutikker indenfor landets grænser. Dermed nærmer antallet af discountbutikker sig niveauet i 2017, hvor Kiwi-kæden stadig var del af detaillandskabet i Danmark. Dengang lå tallet på 1575.

Hos Rema 1000 er der sidste år kommet 1197 nye ansigter til, og det samlede antal ansatte inklusiv franchiseansatte er steget til 13.390 i 2019, oplyser Jonas Schrøder. Den gennemsnitlige købmandsindtjening lå på 1,4 mio. kr., hvilket er på niveau med året før.

Egenkapitalen ligger på 2,3 mia. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter