FødevareWatch

Rema 1000-topchef efter rekordregnskab: "Vi kan se 400 butikker i horisonten"

Discountkæden Rema 1000 mærker, hvordan markedet er præget af intens konkurrence, men ambitionen lyder stadig, at man vil vokse sig til at blive Danmarks største dagligvarekæde. "Vi skal være på tæerne hele tiden," siger direktør Henrik Burkal.

Foto: MADS HANSEN

Efter et nyt rekordregnskab vil Rema 1000 fortsætte sit ekspansionstogt, og discountkæden har planer om at åbne yderligere 15-20 nye butikker allerede i år.

"Vi kan se 400 butikker i horisonten efterhånden," siger Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000, som i skrivende stund kan tælle 329 butikker på danmarkskortet.

Ambitionen er fortsat at blive Danmarks største dagligvarekæde målt på omsætning, og netop høj omsætning i den enkelte butik er nøglen til at greje den hårde konkurrence, mener topchefen.

"Vi går rigtig meget op i, at der er en god omsætning per butik, så vi får lave omkostninger og kan sælge varerne billigere og samtidig tjene penge på det. Det er formlen på discount," siger han.

Ombygget og klar til vækst

Mens omsætningen er vokset 11 pct. til 15,4 mia. kr., er årets resultat blot vokset 3 pct. til 377 mio. kr. i 2018, viser det nye regnskab.

"Jeg synes, at det er fornuftigt. Vi har brugt 2018 på at forenkle og forberede til vækst, og det vil sige, at vi har lavet store investeringer og ændret mange ting i vores bagland," siger Henrik Burkal.

Kæden har blandt andet bygget nyt lager i København og Vejle i 2018.

"Det er en branche, hvor man virkelig skal have styr på detaljen. Du kan allerede se det på tallene, bare man begynder at bygge om i noget logistik," siger han.

Den største trussel for, om Rema 1000 vil lykkes med sit ekspansionstogt, skal findes i kampen om de gode placeringer, forklarer Henrik Burkal.

"Der er jo mange aktører, som melder ud, at de vil åbne nye butikker, så der er stadig intens konkurrence om beliggenheden," siger direktøren, der har siddet på posten siden 2005.

Sidste år åbnede kæden 23 nye butikker - hvilket er det højeste antal åbninger indtil nu - og væksten kommer både fra eksisterende og nye butikker, ifølge topchefen, der dog ikke vil konkretisere forholdet.

Hvad gør I for at sikre, at I ikke kannibaliserer jeres egen forretning, når I åbner nye butikker?

"Det er klart noget, vi vurderer ud fra den enkelte beliggenhed, om den ligger rigtigt i forhold til de andre butikker. Vi skal passe på, men vi ser også, at butikkerne kan løfte hinanden og gode præstationer smitter af," siger Henrik Burkal med henvisning til, at kunder generelt er mere tilbøjelige til at handle mere i Rema 1000, hvis vedkommende har haft en god oplevelse i en butik.

I en gennemgang, som FødevareWatch foretog tidligere på året fremgik det, at Rema 1000 og de øvrige aktører på discountmarkedet samlet har planer om at åbne mellem 43 og 63 nye butikker i et forvejen meget konkurrencepræget marked. Og netop konkurrencen er man opmærksom på i Rema-kædens hovedkontor.

"Der er ingen tvivl om, at det er et konkurrenceintenst marked, vi er i. Forbrugerne er i bevægelse, så vi skal være på tæerne hele tiden. Det kan vi også se på marginerne," siger topchefen.

Overskudsgraden er gået en tand tilbage til 2,6 pct. fra 2,7 pct. i 2017.

Kunden er øverste chef

Om den tocifrede vækst kan fortsætte i år, vil Henrik Burkal ikke spå om. Han er dog overbevist om, at konkurrencen fortsat vil være hård her i 2019.

"Jeg tror bare, vi kommer til at se en intens konkurrence, som ikke bliver mindre. Og så vil vi se, at forbrugerne vil bevæge sig," siger han og eksemplificerer med, at kunden efterspørger mere convenience.

Han nævner dog, at priserne på convenience ofte er høje - også for høje, ifølge ham.

"Jeg ved godt, at der bliver talt og skrevet meget om convenience, men der er også mange danskerne, som passer godt på pengene, og det tror jeg, at man skal tænke med ind," siger han og fortsætter:

"Jeg tror også, at det er vigtigt, at det kommer i et tempo, som forbrugerne er klar til at tage imod."

"Vi må huske, at det er kunden, der er den øverste chef, så vi skal hele tiden tænke, hvordan kan vi ydmygt være der for dem."

Discountkæder blæser til angreb - er der plads til dem alle?

Ambitiøs Aldi-chef vil have 60 nye butikker: "Vi er i stand til at betale en konkurrencedygtig pris"

Offensive Lidl vil investere 1 mia kr i 2019

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier