Coops indkøbsorgan køber varer for over 28 milliarder kroner om året

På vegne af 4000 butikker i Norden køber Coop Trading omkring 5000 forskellige private label-produkter hjem. Med digitaliseringen i ryggen ser direktør Jan Lundgren stadig flere fordele ved det fælles indkøb.
Coop Trading køber varer ind for 4000 butikker i primært Danmark, Norge, Sverige og Finland. | Foto: Morten Langkilde
Coop Trading køber varer ind for 4000 butikker i primært Danmark, Norge, Sverige og Finland. | Foto: Morten Langkilde

Klædt i mørkeblå toner og logo holder indkøbsorganisationen Coop Trading sig lidt i baggrunden for offentligheden. Kigger nordiske Coop-kunder til gengæld nærmere på de op mod 5000 forskellige varer bag private label-brands som Änglamark, Coop og X-tra, er gennemslagskraften stor.

I front for organisationen, der samlet indkøber dagligvarer, produkter, osv. for mere end 28 mia. kr., finder man Jan Lundgren. Han skal sammen det omkring 100 personer store hold forsøge at gøre det til den bedst mulige forretning at købe ind på vegne af godt 4000 butikker i primært Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Til FødevareWatch fortæller han, at indkøbsformen er særdeles god for øjeblikket.

"Vi føler os i rigtig god form, og vi synes næsten ikke, at vi nogensinde har været i bedre form - vi håndterer efterhånden næsten 5000 private label-produkter som hvert lands forlængede arm på indkøb, kvalitetsarbejde og emballagedesign," lyder det helt indledningsvist fra Jan Lundgren, der har været direktør, siden Coop Trading blev etableret i sin nuværende form i 2008.

Hvor stor en del af det samlede indkøb, der udgøres af fødevarer, ønsker Jan Lundgren ikke at være konkret omkring.

Digital omvæltning

En meget stor del af Coop Tradings arbejde består i indkøb af varer, der kan afsættes i alle fire lande og i de tre private label-linjer, hvilket betyder, at enheden står for 65-70 pct. af alle varer i Coops private label-portefølje.

En del af enhedens gode form kan ifølge direktøren tilskrives, at Coop Trading ligesom stort set alle andre Coop-enheder har været og er på vej igennem en omfattende digitalisering. I indkøbsorganisationen har det handlet om at gøre arbejdet med informationer, tekster og varedeklarationer lettere, så man på tværs af de fire primærmarkeder automatisk kan oprette nye varer. Dermed kan den ellers store maskine hurtigere følge trends og bevægelser i et foranderligt dagligvaremarked.

Jan Lundgren har stået i spidsen for Coop Trading siden 2008.
Jan Lundgren har stået i spidsen for Coop Trading siden 2008.

"En virkelig stor udfordring handler om at være kvik på fødderne og ikke mindst møde markedets krav, så hurtigt som muligt. Det er en ekstra oplagt udfordring, når man er en enhed, der arbejder på tværs af flere lande," siger Jan Lundgren.

Efter stor opblomstring har salget af butikkernes egne varer i Danmark fundet et stabilt leje på omkring 27 pct. af omsætningen og 33 pct. af volumen. I både Coop og Salling Group er fremgangen aftaget, og man ser ikke længere noget "nævneværdigt vokseværk". Lidt anderledes forholder det sig hos Rema 1000, hvor indkøbsdirektør Anders Jensen i sidste måned ser muligheder for vækst fra de nuværende 25 pct. private label-varer.

Hos Coop Trading har Jan Lundgren i de senere år oplevet stærkere interesse for dyrere varer, og særligt under Änglamark og Coop er der kommet premium-varer til. Sådan er det i Norden, men også andre steder i verden.

"Internationalt er der større interesse for premiumvarer end tidligere. På den ene side skal det være en premiumoplevelse på smagssiden, men der stilles også større krav til de råvarer, der bliver brugt. De skal være af en bæredygtig kvalitet, og så skal de to ting krydse hinanden i højere grad end tidligere," siger Jan Lundgren.

Fra premium til bæredygtighed

Jan Lundgren fortæller, at arbejdet i de seneste år har ændret sig, så de fælles indkøb er langt mere ensrettet, end de var tidligere. I Coop Tradings treårsplaner lægges det fast, hvad der skal være omdrejningspunkter i handlen, og som så mange andre steder står bæredygtighed og ansvarlighed højt på agendaen.

"Vi har en fælles politik og målsætning for de fire lande. Det er ikke noget, som tidligere har fyldt så meget, men det er nu blevet strømlinet langt mere, og det har gjort vores arbejde lettere, og vi kan komme hurtigere til markedet, når der stilles samme krav i alle lande," siger han.

Når man beder direktøren udpensle nogle af de fælles elementer, landene i mellem, læner Jan Lundgren sig i høj grad op ad det faktum, at de medlemsejede detailvirksomheder i en eller flere konstellationer har købt ind sammen siden 1918.

"Det handler om miljø, økologi og om bæredygtighed i emballage blandt andet. Vi kigger efter løsninger, der er bedre for miljøet, og hvordan vi kan stille krav om færre kemikalier, pesticider og flourseerende stoffer end konkurrenterne og de krav, som myndighederne stiller med," siger han og tilføjer, at det klare kooperative fokus har været med til at styrke mærket Änglmsrk, der et det dyreste af de tre brands.

Øget bevågenhed på globale opkøb

De fire Coop-koncerner er langt fra ene om gerne at ville lægge eget navn til sine varer, og globalt passerede salget af private label-varer ifølge Nielsen sidste år 143 mia. dollar, svarende til 965 mia. kr. I forhold til 2014 var der tale om en vækst på 14 mia. dollar, svarende til 95 mia. kr.

Coop Trading køber ifølge Jan Lundgren ind længere ude i verden, end selskabet gjorde tidligere. Og "derude" er danskerne langt fra ene om at have bæredygtighed med på sin indkøbsagenda i et marked, hvor der er en skarpere kamp om private label-varerne.

"Der er i de seneste år skabt en sund konkurrence, hvor der også er kommet bevågenhed omkring hele værdikæden. Det handler om en konkurrencedygtig kvalitet og pris, men så sandelig også om elementer som transportomkostninger og afstand mellem produktionssted og Norden," siger han og tilføjer om konkurrencen med mærkevarerne:

"Der er mange spillere med blik for det samme i markedet, men vi stiller lidt skrappere krav til vise ingredienser ift., hvad nogle mærkevarer gør. Og det sætter dem under pres, for de skal virkelig have et produkt, som kan noget særligt i den her konkurrence, hvor private label generelt vokser."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter