Den førende newzealandske supermarkedskæde Countdown indfører nu "stilletime" for autistiske kunder.
På onsdage mellem klokken 14.30 og 15.30 vil samtlige 184 Countdown-supermarkeder i New Zealand således slukke musikken, dæmpe belysningen, undlade at fylde varer på hylderne og undgå meddelelser over højttaleranlæggene.
Det oplyser Countdown i en udtalelse ifølge nyhedsbureauet dpa.
Initiativet er sat i værk med støtte fra organisationen Autism New Zealand og har været afprøvet i en række af kædens butikker tidligere i år.
Det skete, efter at en Countdown-medarbejder med et autistisk barn foreslog, at det ville være en god idé.
Kiri Hannifin, der er Countdowns direktør for sikkerhed og bæredygtighed, påpeger, at stilletimen også kan komme andre kunder til gode.
"Vores ældre kunder lader også til at nyde stilletimen, ligesom mange andre newzealændere der også finder indkøb stressende," siger hun.
I en erklæring siger Autism New Zealands administrerende direktør, Dane Dougan, at autismens usynlige natur kan gøre det svært at skabe opmærksomhed omkring de vanskeligheder, autister står over for, når de skal udføre deres daglige gøremål.
"Vi har modtaget fantastisk feedback fra det autistiske samfund, som har nydt godt af stilletimen i løbet af det seneste år," siger han ifølge The New Zealand Herald.
"Vi er glade for, at Countdown snart kan tilbyde stilletime i alle sine butikker. Med nogle små ændringer kan vi skabe et inkluderende miljø, som vil gøre en markant forskel for nogle mennesker."
Stilletimen indføres fra og med onsdag den 23. oktober.
Valutaudsving og prispres skubber Laudrup Vinimport tilbage
Kamp i køledisken: Mindre plantefirma føler sig skubbet ud af store producenter
Coop vil løfte salget af danske varer