FødevareWatch

Coop vil løfte salget af danske varer

Under overskriften "Mere af det gode danske" vil Coop i de kommende tre måneder forsøge at booste salget af danske fødevarer i alle sine kæder.

Foto: PR / Coop

Med udgangspunkt i ideen om andelstanken vil Coop i samarbejde med leverandører som Arla, Thise, Gasa Nord Grønt og Danish Crown i den næste tre måneder køre en kampagne, der skal få danskerne til at købe flere danske varer, når de går ind i en af de i alt 1100 Coop-butikker.

På tværs af kæderne Kvickly, Superbrugsen, Daglibrugsen, Fakta og Irma vil koncernen med kampagnen "Mere af det gode danske" forsøge at løfte det i forvejen voksende salg af danske varer med tilbud og aktiviteter i alle kæder, skriver Coop i en meddelelse.

Ifølge koncerndirektør Jens Visholm har fremstødet i butikkerne primært tre formål.

"En ny analyse viser, at 74 pct. af forbrugerne foretrækker fødevarer produceret i Danmark – men vi ved jo også, at der ikke altid bliver handlet efter de gode hensigter, når forbrugeren står i butikken. Derfor giver vi nu plads i vores butikker og markedsføring til at "brande" de gode danske varer og dygtige og stolte producenter, for vi vil faktisk helst sælge danske varer," udtaler han.

Ifølge analysen fra Coop Analyse foretrækker 80 pct. af danskerne kød fra danske dyr, mens 70 pct. foretrækker dansk frugt fremfor udenlandsk. Danske konventionelle frugter foretrækkes af et flertal fremfor økologiske fra udlandet.

Dernæst fremhæver Jens Visholm, at dansk dagligvarehandel over 25 år har udviklet sig sådan, at de fleste aktører i dag er udenlandske, og det vil man også forsøge at vise til kunderne.

"Vi vil gerne tydeliggøre over for vores medlemmer og kunder, at vi grundlæggende adskiller os, og at vi sammen med de andre andelsvirksomheder og gennem producentpartnerskaber har en enestående historie for at udvikle bedre fødevarer," hedder det inden Jens Visholm videre fortsætter:

"Vi ser samtidig kampagnen som startskud til at løfte udviklingen af danske fødevareprodukter yderligere. Både i udviklingen af lokale varer til større nationale varer og i bidraget til hjælpe start-up-virksomheder, som vi gør det i Irma," siger han.

Derudover henviser han til Coops Crowdfunding-platform.

Udover at være en kampagne, der kommer til at rulle ind over TV-skærme, dagblade og tilbudsaviser, vil der også komme slagtilbud under vejs. Men ifølge koncerndirektøren kommer succesen med kampagnen også til at afhænge af, om danskerne i sidste ende er klar til at betale lidt ekstra for de danske varer.

"[...] det kræver også på en række produkter en øget betalingsvillighed fra forbrugeren, fordi det er dyrere at producere i Danmark – som branche kan vi kun forvente at flere forbrugerne ændrer adfærd, hvis vi samarbejder om at fremhæve det gode ved de danske produkter," siger han og tilføjer:

"Derfor kan der også fremover være udenlandske varer i vores butikker, selvom der måske findes et dansk alternativ. Men gennem denne kampagne gør vi det lidt nemmere for kunderne at træffe deres eget valg ved at fremhæve de danske."

Gasa Nord Grønt om convenience i detail: Vi blev overhalet inden om, men vi kommer tilbage

Arla lancerer kampagne om sin vej mod klimaneutral mælk

Salget af oksekød falder herhjemme

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier