Efter en årrække med vækst tegner sig nu et noget fladere vækstbillede i den norske detailkoncern Norgesgruppen.
Med henvisning til de seneste tal fra analysevirksomheden Nielsen skriver Dansk Handelsblad, at koncernens fremgang i 2018 er bremset op på 43,2 pct, 0,1 pct. mere end året før. I 2018 voksede Norgesgruppens omsætning ifølge Nielsen med 3 pct., hvilket kun var lidt over den generelle norske dagligvarevækst på 2,8 pct.
"Vores vækst ligger primært i eksisterende butikker. Det viser, at vi får flere kunder, og at handlekurven vokser, og det gør igen, at vi kan styrke os yderligere på pris, udvalg og service. Til trods for lav vækst vokser NorgesGruppens kæder mere end markedet, noget som viser en tillid til vores butikker og vores medarbejdere," siger Runar Hollevik, Norgesgruppens koncernchef, ifølge Dansk Handelsblad.
Af koncernens hjemmeside fremgår det, at Norgesgruppen i alt har 1835 butikker i 89 pct. af de norske kommuner, at man har 1021 selvstændige købmænd, og at man har 40.000 medarbejdere.
Norgesgruppen afleverer senere på måneden sit regnskab for 2018.
Norsk Kiwi-chef: Rema bygger sig til vækst
Norsk undersøgelse af onlinesupermarkeder: Halvdelen af kunderne vender aldrig tilbage
Tre norske discountkæder vil åbne 113 butikker i 2019