Den store svenske detailkoncern Ica har fremlagt sin årsrapport for 2018, og den viser helt som ventet vækst på toplinjen.
Samlet voksede Ica-salget med 5,4 pct., og omsætningen nåede i alt 115,35 mia. svenske kr. mod 109,41 mia. svenske kr. i 2017. Kigger man isoleret på omsætningen for fjerde kvartal steg nøgletallet med 5,1 pct. til 30,07 mia. svenske kr. mod 28,60 mia. svenske kr. i fjerde kvartal 2017.
Ica driver de fire butikskæder ICA Nära, Maxi ICA, ICA Kvantum og ICA Supermarked, der med udgangen af 2018 stod noteret for sammenlagt 1277 butikker, hvilket er 10 færre end ved udgangen af 2017.
De fire Ica-butikkers salg ekskl. moms steg i fjerde kvartal med 3,0 pct. og 2,4 pct. i de sammenlignelige butkker.
Størst fremgang var der i kæden Maxi, der er den største butikstype både i størrelse og i samlet omsætning. Her steg toplinjen med 4,6 pct. i fjerde kvartal og med 4,7 pct. i helåret.
Koncernens ebitda-resultat faldt fra 6,756 mia. svenske kr. i 2017 til 6,302 mia. i 2018.
Et af koncernens store fokusområder i disse år er onlinehandlen, hvor væksten er store på tværs af porteføljen. I 2018 voksede koncernens e-handel med 42 pct. og omsatte dermed for 1,73 mia. svenske kr.
Svensk detailkoncern øger væksten med e-handel
Ica indgår omfattende samarbejdsaftale med Ocado
Sveriges største detailkoncern holder fast i vækstsporet