Coop indleder sammensmeltning af butikker og onlinehandel

Afstanden mellem de omkring 1100 Coop-butikker og koncernens onlinebutik bliver mindre, når koncernen fra i dag starter deres egen click & collect-løsning.
Foto: Lars Krabbe/Polfoto/Arkiv
Foto: Lars Krabbe/Polfoto/Arkiv

Coop tager nu næste skridt i kampen mod onlinebutikkernes vækst og konkurrenternes ryk på den digitale front.

Efter i 2016 at have etableret onlinebutikken Coop.dk Mad, som i opsætning er meget lig Nemlig.com med leveringer til døren, starter koncernen i dag sin udrulning af et koncept, som vil koble fysiske butikker i Coop sammen med online-supermarkedet.

Løsningen bliver en løsning, som man kender det fra Bilka To Go, hvor kunderne bestiller dagligvarer online og derefter henter varerne i lokale butikker, eller får dem leveret som vanligt.

"Vi skal være hele Danmarks online-supermarked, og det skal vi, fordi behovet er tilstede hos forbrugerne, og fordi vi har musklerne og viljen til at sammenkoble vores onlinehandel med de mange Coop-butikker rundt om i hele landet. På den måde skaber vi en bedre og langt mere fleksibel kunderejse for vores mange kunder," udtaler Morten Viktor, kommerciel direktør hos Coop.dk Mad, i en pressemeddelelse udsendt torsdag morgen.

Tidligere i år meddelte Salling Group, at man efter at have testet Bilka To Go i en stribe butikker ville skrue op for onlinearbejdet tilknyttet de store varehuse, og fra januar er det nu planen, at man kan bestille fødevarerne på nettet og selv afhente dem i Bilka-butikker over hele landet.

"Vi har testet konceptet i fire Bilka-butikker, og erfaringerne er så gode, at vi nu vil rulle det ud i hele landet i de 18 varehuse," sagde Per Bank, koncernchef i Dansk Supermarked Group, til Finans.dk i april.

Skal bane vejen for gennembrud

I Coop har konceptet fået navnet "Bestil & Hent", og ud over at bestille til afhentning kan man også vælge at få sine varer leveret til døren fra Coop.dk Mad.

"Vi starter i dag en service, der for alvor kan give onlinehandlen med dagligvarer sit afgørende gennembrud i Danmark. Med "Bestil & Hent" kombinerer vi den lokale styrke i form af lokale butikker med et lokalt udvalg af varer med online-handelens convenience," siger Morten Viktor.

Med sigte på de områder, der ligger uden for landets store byer, startede udrulningen i sidste uge, hvor konceptet blev testet, og fra i dag bliver Kvickly Kalundborg den første butik til at åbne for den nye service. I næste uge følger Brugsforeningen for Als og Sundeved, og i løbet af 2019 vil Coop-butikker fordelt over hele landet tilbyde lokalkunderne et miks af "Bestil & Hent" og hjemmelevering, fremgår det i meddelelsen.

Coop udvider søndagsleveringen af madvarer

Coop skærper onlineindsatsen med hurtigere levering

Coop klar til at teste 1100 butikkers rolle i onlinesats

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter