FødevareWatch

Coop indleder sammensmeltning af butikker og onlinehandel

Afstanden mellem de omkring 1100 Coop-butikker og koncernens onlinebutik bliver mindre, når koncernen fra i dag starter deres egen click & collect-løsning.

Foto: Lars Krabbe/Polfoto/Arkiv

Coop tager nu næste skridt i kampen mod onlinebutikkernes vækst og konkurrenternes ryk på den digitale front.

Efter i 2016 at have etableret onlinebutikken Coop.dk Mad, som i opsætning er meget lig Nemlig.com med leveringer til døren, starter koncernen i dag sin udrulning af et koncept, som vil koble fysiske butikker i Coop sammen med online-supermarkedet.

Løsningen bliver en løsning, som man kender det fra Bilka To Go, hvor kunderne bestiller dagligvarer online og derefter henter varerne i lokale butikker, eller får dem leveret som vanligt.

"Vi skal være hele Danmarks online-supermarked, og det skal vi, fordi behovet er tilstede hos forbrugerne, og fordi vi har musklerne og viljen til at sammenkoble vores onlinehandel med de mange Coop-butikker rundt om i hele landet. På den måde skaber vi en bedre og langt mere fleksibel kunderejse for vores mange kunder," udtaler Morten Viktor, kommerciel direktør hos Coop.dk Mad, i en pressemeddelelse udsendt torsdag morgen.

Tidligere i år meddelte Salling Group, at man efter at have testet Bilka To Go i en stribe butikker ville skrue op for onlinearbejdet tilknyttet de store varehuse, og fra januar er det nu planen, at man kan bestille fødevarerne på nettet og selv afhente dem i Bilka-butikker over hele landet.

"Vi har testet konceptet i fire Bilka-butikker, og erfaringerne er så gode, at vi nu vil rulle det ud i hele landet i de 18 varehuse," sagde Per Bank, koncernchef i Dansk Supermarked Group, til Finans.dk i april.

Skal bane vejen for gennembrud

I Coop har konceptet fået navnet "Bestil & Hent", og ud over at bestille til afhentning kan man også vælge at få sine varer leveret til døren fra Coop.dk Mad.

"Vi starter i dag en service, der for alvor kan give onlinehandlen med dagligvarer sit afgørende gennembrud i Danmark. Med "Bestil & Hent" kombinerer vi den lokale styrke i form af lokale butikker med et lokalt udvalg af varer med online-handelens convenience," siger Morten Viktor.

Med sigte på de områder, der ligger uden for landets store byer, startede udrulningen i sidste uge, hvor konceptet blev testet, og fra i dag bliver Kvickly Kalundborg den første butik til at åbne for den nye service. I næste uge følger Brugsforeningen for Als og Sundeved, og i løbet af 2019 vil Coop-butikker fordelt over hele landet tilbyde lokalkunderne et miks af "Bestil & Hent" og hjemmelevering, fremgår det i meddelelsen.

Coop udvider søndagsleveringen af madvarer

Coop skærper onlineindsatsen med hurtigere levering

Coop klar til at teste 1100 butikkers rolle i onlinesats

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier