Superbrugsen-chef søsætter snart seks "krigsskibe"

I efteråret bliver der sat nyt lys på den del af de 230 Superbrugsers butiksareal, som ikke rummer fødevarer, og som i de seneste år har stået lidt i skyggen af blandt andet madmanifestet Coop & Co. Derudover bruger den nye kædechef sin energi på at åbne seks nye såkaldte "krigsskibe".

Godt nok er Superbrugsen den største bidragyder til det samlede Coop-regnskab, men det betyder ikke, at Jesper K. Andersen, der har haft ansvaret for kæden siden nytår, bare kan holde plejer-knappen inde.

På papiret for efteråret 2018 har han tre punkter, som hver kommer til at tage en del af hans og ikke mindst de omkring 10.000 ansattes tid.

Blandt andet skal der ske noget i de arealer i butikken, hvor madmanifestet Coop & Co i de senere år ikke har haft så stor gennemslagskraft, fortæller direktøren.

"I vores iver efter at udvikle madbutikken har vi nok ikke haft det fokus på nonfood-delen, som vi kunne have haft. Det laver vi nu om på ved blandt andet at gentænke hele den del i den kommende tid," siger kædedirektør Jesper K. Andersen.

Han har i denne uge kickoff på det arbejde, der skal forbedre beskaffenheden af de områder i butikkerne, hvor man i dag ikke finder nogen fødevarer.

"Vi er en madbutik, og det har vi dyrket og udviklet meget i de senere år. Men vi har også en stor del, som handler om nonfood og personlig pleje, og det kommer vi til at kigge mere på i den kommende tid. Der skal vi simpelthen blive bedre her i efteråret," lyder det videre fra Jesper K. Andersen.

Jesper K. Andersen har siden nytår været chef for de 230 Superbrugsen-butikker. Han har tidligere været kædedirektør i Daglibrugsen. | Foto: Mikkel Berg Pedersen
Jesper K. Andersen har siden nytår været chef for de 230 Superbrugsen-butikker. Han har tidligere været kædedirektør i Daglibrugsen. | Foto: Mikkel Berg Pedersen

Søsætter seks nye krigsskibe

Når kædedirektøren løfter blikket fra de eksisterende butikker, kommer efteråret i høj grad også til at stå i de nye butikkers tegn.

I alt ni store Kvickly-butikker er omdannet eller skal omdannes til Superbrugsen-butikker i den kommende tid. I de kommende måneder år skal Jesper K. Andersen således bruge tid på at få ombygget store butikker i Struer, Nakskov, Haslev, Otterup, Tranbjerg og på Amagerbrogade i København.

Samlet render investeringen op i 80 mio. kr., og forandringen kommer til at have stor betydning for, hvordan butikkerne tager sig ud.

"Over det næste halve år har vi stort fokus på, hvordan vi kommer fra land med de butikker, som vi internt kalder vores nye krigsskibe," siger Jesper K. Andersen og fortsætter:

"Vi skal i de seks butikker vise alt det bedste af, hvad Superbrugsen kan, og hvad hele vores DNA rummer som kæde. Det handler i høj grad om, hvad vi kan på vores unikke profilområder, og at vi får de sidste nye koncepter bredt ud på bedste vis."

Skåret ind til benet bliver det i høj grad med afsæt i de initiativer, som kæden i de seneste år har søsat omkring blandt andet Brød Cooperativet, den åbne slagterafdeling og delikatesseafdelingerne, hvor der er mere personale end tidligere.

"På alle fronter bliver det det sidste nye skrig, som kommer ind i de her butikker. Vi ser meget frem til at få det hele sat rigtigt i søen," lyder det fra Jesper K. Andersen.

Flere digitale kundskaber

Det sidste af de tre programpunkter, som direktøren hiver frem for efteråret 2018, står i uddannelsens tegn. Butikspersonalet skal i to spor efteruddannes i retning af en mere digital fremtid og i, hvordan det bliver en bedre oplevelse at være kunde i butikkerne.

"Vi har ledt efter, hvad der skaber den gode stemning i vores butikker, og vi har fundet en opskrift, som vi uddanner alle vores butikker efter. Det handler om at styrke kundeoplevelsen, så kunderne i endnu højere grad får den oplevelse, som gør, at de kommer igen," siger Jesper K. Andersen.

På den digitale front skal de ansatte være skarpere i anvendelsen af sociale medier og i, hvordan Coops egen app kan styrke oplevelsen af at komme i den lokale Superbrugsen-butik.

"Der er ingen tvivl om, at vi skal gribe den digitale verden i højere grad, for der ligger vores nye kundestrøm, og der skal vi alle - mig selv inklusive - kunne beherske den og være tryg ved at benytte de redskaber, som ligger os for hånden," tilføjer kædedirektøren.

Det lokale afsæt skal bringes i spil i fremtidens Superbrugsen

Coop vil droppe ungarbejdere for at undgå påbud og bøder

Føtex skærper priskrig - sænker prisen på flere varer

Coop vil tiltrække unge ufaglærte med virtual reality

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også