FødevareWatch

Ringere efterspørgsel på vestlig fastfood i Kina

Konkurrerende lokale kæder og lavere status blandt de unge kunder plager de to store vestlige fastfoodbrands KFC og Pizza Hut i Kina.

Foto: Elise Amendola/AP/Ritzau Scanpix.

Kinas engang overvældende appetit på amerikansk fastfood er ved at svinde ind, altimens forbrugerne lokkes af nytilkomne lokale kinesiske restaurantkæder og måltidsleverandører, skriver Wall Street Journal.

To år efter at amerikanske Yum Brands Inc. udskilte sin kinesiske forretning i et selvstændigt selskab, Yum Brands China, er salget sløvet betydeligt i den forretning, der omfatter kæderne KFC og Pizza Hut.

De lokale kinesiske fastfoodkæder markedsfører sig kraftigt over for unge og satser stærkt på at levere fastfood hjem til kunderne.

Amerikansk fastfood har fået en lavere status og sammen med faktorer som lav fødevaresikkerhed og skiftende forbrugerpræferencer er Kina blevet et vanskeligere marked for vestlige kæder, skriver avisen.

Yum Brands China er dog ifølge tal fra Morningstar fortsat den største enkeltspiller i den kinesiske restaurationsbranche.

Fastfood-kæmpe får federe overskud end ventet

Yum Brands overrasker på salget - Pizza Hut og KFC skuffer

KFC vil tredoble tilstedeværelsen i Tyskland 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier