Kinas engang overvældende appetit på amerikansk fastfood er ved at svinde ind, altimens forbrugerne lokkes af nytilkomne lokale kinesiske restaurantkæder og måltidsleverandører, skriver Wall Street Journal.
To år efter at amerikanske Yum Brands Inc. udskilte sin kinesiske forretning i et selvstændigt selskab, Yum Brands China, er salget sløvet betydeligt i den forretning, der omfatter kæderne KFC og Pizza Hut.
De lokale kinesiske fastfoodkæder markedsfører sig kraftigt over for unge og satser stærkt på at levere fastfood hjem til kunderne.
Amerikansk fastfood har fået en lavere status og sammen med faktorer som lav fødevaresikkerhed og skiftende forbrugerpræferencer er Kina blevet et vanskeligere marked for vestlige kæder, skriver avisen.
Yum Brands China er dog ifølge tal fra Morningstar fortsat den største enkeltspiller i den kinesiske restaurationsbranche.
Fastfood-kæmpe får federe overskud end ventet
Yum Brands overrasker på salget - Pizza Hut og KFC skuffer
KFC vil tredoble tilstedeværelsen i Tyskland