Ringere efterspørgsel på vestlig fastfood i Kina

Konkurrerende lokale kæder og lavere status blandt de unge kunder plager de to store vestlige fastfoodbrands KFC og Pizza Hut i Kina.
Foto: Elise Amendola/AP/Ritzau Scanpix.
Foto: Elise Amendola/AP/Ritzau Scanpix.

Kinas engang overvældende appetit på amerikansk fastfood er ved at svinde ind, altimens forbrugerne lokkes af nytilkomne lokale kinesiske restaurantkæder og måltidsleverandører, skriver Wall Street Journal.

To år efter at amerikanske Yum Brands Inc. udskilte sin kinesiske forretning i et selvstændigt selskab, Yum Brands China, er salget sløvet betydeligt i den forretning, der omfatter kæderne KFC og Pizza Hut.

De lokale kinesiske fastfoodkæder markedsfører sig kraftigt over for unge og satser stærkt på at levere fastfood hjem til kunderne.

Amerikansk fastfood har fået en lavere status og sammen med faktorer som lav fødevaresikkerhed og skiftende forbrugerpræferencer er Kina blevet et vanskeligere marked for vestlige kæder, skriver avisen.

Yum Brands China er dog ifølge tal fra Morningstar fortsat den største enkeltspiller i den kinesiske restaurationsbranche.

Fastfood-kæmpe får federe overskud end ventet

Yum Brands overrasker på salget - Pizza Hut og KFC skuffer

KFC vil tredoble tilstedeværelsen i Tyskland 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også