På det lukkede norske detailmarked, som er kendetegnet ved at være indesluttet af en række tunge toldbarrierer mod udlandet, tror flere detaileksperter ikke på, at det store britiske frostvarekoncept bag kæden Iceland vil få succes.
Det skriver E24.no.
"Der er ikke andet at gøre, end at ønske Iceland held og lykke, men jeg tror de står overfor nogle store udfordringer knyttet til forholdet som indkøbsbetingelser og adgang til lokaler," siger seniorøkonom Jostein Skaar fra Oslo Economics til avisen.
Han mener med opbakning af en anden norsk detailkender, at de eksisterende tre koncerner på det norske marked sidder så tungt på placeringer og indkøbsrettigheder hos de norske leverandører.
I hjemlandet Storbritannien har Iceland-kæden 909 butikker, mens der internationalt findes omkring 70 butikker. Sidste år omsatte koncernen for i alt 2,8 mia. britiske pund. Konceptet er bygget op om salget af frosne varer, men i de norske Iceland-butikker er det også planen, at der bliver plads til et mindre antal varer fra bager- og mejerikategorien.
Frostvaregigant fjerner palmeolie fra egne produkter
Stor britisk frostkæde klar til norsk indtog
Hilton gennemfører opkøb af islandsk fiskeselskab