Coop øger indtjeningen i stillestående 2017

I et 2017 hvor Coops omsætning kun voksede med 19 mio. kr., lykkedes det detailkoncernen at øge indtjeningen markant. Fratrukket en række engangsindtægter når koncernen dog ikke helt målsætningen for året.
Foto: Ritzau Scanpix/Magnus Møller
Foto: Ritzau Scanpix/Magnus Møller

Coop har netop afleveret de første nøgletal for et 2017, der som ventet ikke har bidraget med ret meget vækst til detailkoncernen.

Samlet er der på den øverste toplinje kun lagt 19 mio. kr. til 2016-omsætningen på 44,777 mia. kr., og dermed bliver det endnu en gang slået fast, at det danske detailmarked på ingen måde er et vækstmarked for tiden.

Af den samlede omsætning på i alt 44,796 mia. kr. er det i 2017 dog lykkes at løfte indtjeningen, så det samlede resultat for Coop Danmark og de selvstændige brugsforeninger bliver på 624 mio. kr. mod 349 mio. kr. i 2016. Isoleret til Coop Danmark A/S blev resultatet mere end fordoblet til 471 mio. kr. fra 206 mio. kr. i 2016, mens fremgangen for de selvstændige brugsforeninger kun blev på i alt 10 mio. kr. til 153 mio. kr.

"2017 blev endnu et udfordrende år for dagligvarebranchen i Danmark. Konkurrencen i et marked med massiv overkapacitet, strukturforandringer og ændringer i forbrugernes adfærd er intens – og i det lys er vi godt tilfredse med årets resultat," udtaler bestyrelsesformand Lasse Bolander i en pressemeddelelse.

Af meddelelsen fremgår det ikke, hvordan de enkelte kæder har leveret i året.

I 2016 måtte Coop se de nederste linjer tage nogle voldsomme hug, og resultatet for Coop og de selvstændige brugsforeninger gik samlet tilbage fra 632 mio. kr. i 2015 til 254 mio. kr. Værst gik det dengang for Coop Danmark A/S, der kun havde en tredjedel af overskuddet fra 2015 tilbage på bundlinjen.

Resultatet gik tilbage fra 340 mio. kr. i 2015 til 111 mio. kr. i 2016. Årsagen til den store tilbagegang skyldtes blandt andet lukningen af 27 tabsgivende Fakta-butikker og fremrykkelse af i alt 173 butiksmoderniseringer, ligesom der også blev investeret i ny teknologi, et digitalt medlemsprogram og dagligvarer på nettet, oplyste koncernen.

På driften var det sidste år forventningen, at man i 2017-regnskabet ville kunne løfte ebit-resultatet i Coop Danmark fra de 131 mio. kr. i 2016 til mindst 300 mio. kr. i 2017. Umiddelbart lykkedes projektet, da der i 2017 blev opnået et ebit-resultat på i alt 374 mio. kr. Med til regnestykket hører dog, at Coop Danmark A/S var påvirket af ca. 100 mio. kr. i "engangsindtægter i forbindelse med frasalg af ikke-kerne aktiviteter samt øgede lejeindtægter fra intern omstrukturering af Coop’s ejendomme," som det hedder i meddelelsen. Dermed var driftsresultatet for Coop Danmark A/S i underkanten af forventningerne til 2017.

2017-driftsresultatet for hele koncernen blev hævet til 527 mio. kr., fra 274 mio. kr. i 2016-regnskabet.

I dagens regnskabsmeddelelse fremhæver formand Lasse Bolander, at der fortsat investeres i Coop, og at man har taget hul på næste fase i den strategi, som peger frem mod 2020.

"Vi fortsætter vores forandringsstrategi 'På Vej' og går nu i gang med strategiens anden fase, 2018/20, med fokus på effektiviseringer på tværs af Coop, fortsatte investeringer i modernisering af butikker og en fortsat øget fokus på digitaliseringen," udtaler Lasse Bolander.

Coop-formand åbner valgkamp med besparelser og priskrig

Lasse Bolander klar til kamp: Går til valg på omdiskuteret strategi

Kvickly intensiverer convenience-kampen

Sveriges største detailkoncern holder fast i vækstsporet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også