Diningsix startede nederst i hierarkiet i London – nu begynder tallene at give medvind

Oven på det første år i London gør kommerciel direktør i Diningsix status over den britiske restaurantåbning. Med undtagelse af en mediestorm, har modtagelsen været positiv. 
Morten P. Ortwed var i sin tid med til at stifte Diningsix. Han stoppede som adm. direktør for at flytte til London, hvor han efter første år gør status på det britiske indtog. | Foto: Pr/ Diningsix
Morten P. Ortwed var i sin tid med til at stifte Diningsix. Han stoppede som adm. direktør for at flytte til London, hvor han efter første år gør status på det britiske indtog. | Foto: Pr/ Diningsix

LONDON

Skal den aarhusianske restaurantkoncern Diningsix sætte en overskrift på det 2023, der så småt er ved at rinde ud, kunne et bud meget vel være ”et britisk indtog.”

Året blev nemlig det, hvor Diningsix sparkede gang i målet om at sætte restaurantkoncernen på det britiske landkort med åbningen af koncernens første restaurant i London – og planer om flere.

I spidsen for den opgave står restaurantkoncernens tidligere adm. direktør og nuværende kommercielle direktør Morten P. Ortwed, der sidste år rykkede til London med sin familie. FødevareWatch møder ham til en snak om restaurantåbningen, det første år i landet og planerne for fremtiden på selskabets Köd-restaurant på Devonshire Square i storbyen.

”Det er gået rigtig godt, og vi er meget positive. Der har været vildt mange udfordringer, men omsætningen har været rigtig positiv, og vi har rigtig mange gæster, som giver os god feedback, igennem, og vi laver flotte tal på toplinjen,” siger Morten P. Ortwed og fortsætter: 

”Der mangler helt sikkert fortsat noget på bundlinjen, fordi der stadig ikke er mange, der aner, hvem vi er. Derfor kan vi heller ikke forhandle gode priser – det er som at starte helt forfra.”

Der er da også en bestemt ting, som Morten P. Ortwed efter et år i Storbritannien savner ved Danmark: Tillid. 

”Der er ingen tillid herovre, så det er som at starte helt nederst i fødekæden. Vi kan ikke forhandle nogen priser. Bare sådan noget som Carlsberg Danmark og Carlsberg herovre er to forskellige ting. Vi har bare måttet tage det, vi har kunnet få. Først nu, hvor vi begynder at få nogle volumener og se resultater, begynder vi at kunne forhandle lidt,” siger Morten P. Ortwed.

Gode og dårlige ting ved det britiske marked

Udenlandske restaurantåbninger er ikke noget nyt for Diningsix, der allerede nu har en række restauranter i Norge. 

Alligevel har det været noget anderledes at åbne i London. For det første, fordi man herovre skal igennem en masse fordyrende led, som man ikke på selskabets andre markeder har skullet igennem, fortæller Morten P. Ortwed.

”Eksempelvis har vi ikke direkte kontakt til vores leverandører eller udlejere – der er altid en rådgiver inde over, så vi skal gennem flere led. Og det er både fordyrende og besværligt, hvor vi i Danmark bare kan gribe telefonen og ringe,” siger han. 

Oven i det er det en større opgave at få fingrene i de helt rigtig lokaler til nye restauranter i London. Igen handler det om kendskabsgraden til Diningsix og koncernens restauranter. 

”I Danmark har vi jo efterhånden et troværdigt navn, og derfor venter udlejerne også gerne på os, hvilket de virkelig ikke gør herovre,” siger han og fortsætter: 

”Udlejerne herovre gør også utroligt meget mere ud af, at byen og området skal passe sammen, så vi kan ikke bare placere hvilket som helst koncept her. Det handler også om markedet, og om hvilke mennesker der kommer i området. Derfor er udlejerne også mere selektive.”

Med det sagt er der også flere ting, der har overrasket Morten P. Ortwed og Diningsix positivt i forbindelse med entreen på det britiske marked, blandt andet den måde, man i Storbritannien anskuer restaurationsbranchen:

”Hele hospitality-segmentet bliver som forretningsområde taget meget seriøst – og det er noget, jeg sommetider godt kan mangle i Danmark, hvor der stadig er nogle fordomme forbundet med det at drive restaurant.”

Vandvirak

En anden måske knapt så positiv, men dog spøjs overraskelse, har været den modtagelse, det fik i landet, da Diningsix med lidt dansk humor forsøgte at opfordre sine gæster til enten at købe drikkevarer udover postevand eller donere lidt penge til Røde Kors. 

”Hver søndag kører vi et koncept med all-you-can-eat Sunday Roast, og hver søndag har vi fuldt hus – omkring 500-600 mennesker – og er bookede langt ind i det nye år. Det er supergodt, men det gør også, at det kræver, at folk køber andet end vand fra hanen, hvis det skal hænge sammen,” siger Morten P. Ortwed. 

Han lavede derfor en tilføjelse til menukortet – en tilføjelse, der endte med at blive en stor historie i en stribe britiske medier. 

”Du kan godt få vand fra hanen, men husk på, at vi driver en restaurant, ikke en velgørenhedsorganisation. Hvis du bare vil have vand fra hanen, opfordrer vi dig til at donere 1 pund til Røde Kors. Så vinder alle,” stod der i menukortet efterfulgt af en blinkesmiley. 

”Men det gik ikke så godt, og der var en sur, fortørnet gæst, der lagde det på Twitter, hvorefter det gik viralt og samtlige britiske medier skrev om det,” siger Morten P. Ortwed, der i dag morer sig lidt over den medierundtur, han efterfølgende måtte på. 

Har I alligevel kunne vende opmærksomheden til jeres fordel på en eller anden måde?

”Det er selvfølgelig altid fint at blive nævnt i alle medier. Vi har fået en masse opmærksomhed, fordi Köd-navnet jo er blevet nævnt.”

Danskervinklen

Et eller andet har Diningsix da også gjort rigtigt taget de mange gæster, der hver uge finder vej til restauranten, i betragtning. Ifølge Morten P. Ortwed er det ganske enkelt, hvad det ”et eller andet” er: 

”Vi har gjort det rigtigt, at vi har holdt os til vores stil og været tro mod os selv og troet på, at det vi leverer, er godt nok. Vi har selvfølgelig tilpasset os en lille smule til markedet, men heldigvis elsker de Danmark herovre,” siger han og peger på det store neonskilt formet som Danmark, der præger endevæggen i restauranten:

”Alene det, at man siger, man er fra Danmark, giver nogle point.”

På restauranten i London præger det danske land endevæggen. | Foto: Pr/ Diningsix
På restauranten i London præger det danske land endevæggen. | Foto: Pr/ Diningsix

På restauranten bliver der også spillet dansk musik, ligesom der er Faxe Kondi i køleskabet og står danske flag på bordene, hvis folk har fødselsdag. 

Direktør ser normalisering på flere fronter efter ekstraordinært godt år

Hvad er det ved det danske, der tiltaler forbrugerne herovre?

”Jeg tror først og fremmest, at det er vores øje for madens kvalitet og dets udseende. Særligt det sidste er ikke noget, der har betydet så meget for dem før. Og så er vores tilgang til service selvfølgelig meget anderledes, fordi vores danske venlighed ikke er så højtidelig.”

”Det kan selvfølgelig også give lidt bagslag, hvis man er lidt kæk,” siger Morten P. Ortwed med henvisning til vand-fadæsen.

Driften kan nu begynde

Nu skal Diningsix videre. Første år er gået, opstartsbøvlet er ovre, og man kan nu begynde at gå i drift.

Når Morten P. Ortwed i dag ser tilbage på det seneste år, er der ikke mange ting, han ville have gjort anderledes. En ting kunne han dog godt have ønsket sig at have haft: Tålmodighed. 

”Det har været dyrt – det er virkelig en åbenbaring, jeg har gjort mig. Derfor er der også nogle ting, hvor jeg måske havde ønsket, at jeg selv havde haft lidt mere tålmodighed med tingene. Men igen; det er nemt at være bagklog, og vi er der, hvor vi er,” siger Morten P. Ortwed og uddyber:

”Omsætningen er, hvor den skal være, selv om det selvfølgelig altid nok kan blive bedre. Nu skal vi have stabilitet i driften og forhåbentlig også åbne en restaurant eller to mere i det nye år.”

Diningsix offentliggør ikke sin omsætning på restaurant- eller koncernniveau. I seneste regnskabsår lød bruttofortjenesten dog på 134,7 mio. kr. mod 89,9 mio. kr. året forinden. Bundlinjen lød på 4,4 mio. kr. mod 5,5 mio. kr. i 2021.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter