Foodora fortsætter investeringer: "Bekymrer os ikke om profit endnu"

Efter et år i Danmark har Foodora femdoblet aktiviteten i København, men er langt fra færdige med at investere: ”Vi har et meget støttende team i Berlin, som tror på vores strategi,” siger landechef.
”Vi er med garanti den mest prisvenlige, særligt i København. Men det kommer også an på den enkelte forbrugers situation,” erklærer Oliver Frost, landechef for Foodora Danmark. | Foto: Foodora Pr
”Vi er med garanti den mest prisvenlige, særligt i København. Men det kommer også an på den enkelte forbrugers situation,” erklærer Oliver Frost, landechef for Foodora Danmark. | Foto: Foodora Pr

For et år siden købte Foodora det dansk stiftede Hungry.dk og ændrede navnet med en erklæret ambition om i første omgang at blive den andenstørste leveringstjeneste i Danmark inden 2024, men siden er der sket meget.

På ét år er konkurrenten Wolt vokset markant på både bude, byer og bruttofortjeneste, mens Just Eat har fulgt med geografisk og udvidet til snart 50 byer. Senest har Foodora selv optrappet en priskrig på levering og derved skærpet konkurrencen.

”Vi er allerede nummer to i de store byer, hvor vi virkelig har fokuseret på at vokse. To gange så store som Just Eat i København,” fortæller Oliver Frost, Foodoras landechef i Danmark. 

Han henviser til data fra et uafhængigt analysebureau, der laver stikprøver på månedlig basis på antal ordrer, som FødevareWatch har set. Wolt er den største i de store byer, Foodora er i, viser de samme tal ifølge Oliver Frost.

At Foodora har ramt målet skyldes også, at Foodora undervejs i året sadlede om og skærpede strategien til kun at fokusere på de større byer for bedre at kunne konkurrere med Wolts syv år på markedet og Just Eats 20-årige forspring.

”Vi går en anden vej end de to andre platforme. Vi vil være virkelig gode i få vigtige markeder fremfor at være nogenlunde i mange,” siger Oliver Frost.

Bekymrer sig ikke om bundlinje endnu

Det første år er gået med at investere tungt i at opbygge en flåde af bude, investere i marketing og synlighed samt skabe et nyt brand. Leveringstjenesten er dog ikke færdig med at bruge penge på at brede vingerne ud.

”Vi fortsætter med at investere tungt i i hvert fald et par år,” siger Oliver Frost.

Foodora giver ikke tal på antallet af bude på selskabets platform, men fortæller, at det antallet vokser løbende. 

På samarbejdssiden har selskabet omkring 1500 restauranter tilknyttet på et marked med lave marginer, der kræver storskalafordele, hvis man vil have en sund og profitabel virksomhed, som blandt andre ekstern lektor ved CBS Per Østergaard Jacobsen har forklaret om branchen, hvis dynamik på flere måder ligner den, man kender fra andre platformøkonomier som Spotify eller Amazon. 

Oliver Frost giver dog ikke noget specifikt mål for, hvor store Foodora skal være i Danmark, før det er en sund forretning:

”Vi opererer ikke med et specifikt tal. Det her er globale markeder, hvor de har to, måske tre, store spillere, der alle formår at være profitable. Derudover har vi et meget støttende team i Berlin, som er med ombord på vores strategi, og som er klar på at blive ved med at finansiere os. Så vi bekymrer os ikke om at skulle være profitable i den nærmere fremtid,” siger han.

I Berlin ligger ejerne af Foodora, Delivery Hero, der løbende har hævet omsætningen markant, som sidste år landede på 8,5 mia. euro svarende til mere end 63 mia. kr.

Foodora: Bedre pris end Wolt - bedre oplevelse end Just Eat

På papiret hedder er platformsøkonomien også kendt som en såkaldt winner-takes-it-all-market, fordi marginerne er så lave og skalaen er så vigtig. Der er dog plads til flere, i hvert fald to aktører, på de lokale, danske markeder, mener Oliver Frost.

Men hvad er det, der gør, at Oliver Frost tror på, at Foodora kan komme ind og overhale brands med syv og 20 års erfaring og kendskab blandt forbrugerne?

”Til at besvare det er København som case et godt eksempel. Vi har som nævnt virkelig fokuseret vores indsats på store byer, og vi er nu fem gange så store i København, som vi var, da vi overtog Hungry.dk,” siger den britiske landechef for Foodora Danmark først.

”Så vi mener, der er plads til en aktør til, som kan give en bedre pris til forbrugerne end Wolt og en bedre service og oplevelse end Just Eat,” hævder landechefen bagefter. 

Hvem der i sidste ende har den bedste pris ud mod forbrugeren er dog meget svært at sige helt konkret, da selskaberne for øjeblikket arbejder med forskellige produkter, abonnementsløsninger, kampagnetilbud, servicegebyrer for distance og en række andre variabler, der alle er med til at bestemme prisen. Eksempelvis kører Foodora selv med gratis levering i København indtil nytår, mens Wolt har abonnementsløsning, der giver en meget billig leveringspris, hvis man bruger det nok.

Kan I med sikkerhed sige, at I er billigere end f.eks. Wolt?

”Vi er med garanti den mest prisvenlige, særligt i København. Men det kommer også an på den enkelte forbrugers situation,” siger Oliver Frost. 

Til december lancerer Foodora endnu en kampagne, der kan påvirke prisen: Et loyalitetsprogram, hvor forbrugeren får adgang til tilbud, hvis man benytter Foodora nok.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter