En amerikansk favorit, nemlig Starbucks’ efterårsklassiker Pumpkin Spice Latte, var i fjerde kvartal af kaffekædens regnskabsår medvirkende til, at selskabet overgik analytikernes forventninger til resultatet.
Således kunne Starbucks torsdag i sidste uge præsentere en ganske optimistisk prognose for årets overskud, og Starbucks-aktien steg - skriver Reuters - med 9,5 pct., hvilket lagde yderligere 10 mia. dollars til selskabets markedsværdi.
Starbucks stiger mest siden maj 2022 efter stærkt salg i tredje kvartal
Ifølge nyhedsbureauet bidrog salget af Pumpkin Spice Latte og andre sæsonvarer i kvartalet med at øge same-store-salget på det amerikanske marked med 8 pct.
”Kundernes efterspørgsel efter os er fortsat stærk. Vi ser ikke rigtig nogen ændring i forbrugerstemningen,” lød det fra selskabets adm. direktør Laxman Narasimhan, under et investorkald oven på offentliggørelsen af kvartalsomsætningen.
Samtidig fortalte han, at Starbucks igangsætter en større sparerunde med mål om at spare 3 mia. dollar over de kommende tre år.
Oven i det skal der åbnes nye butikker, således at det samlede, globale butiksantal når 55.000 i 2030 mod de lidt over 38.000 Starbucks-forretninger, der i dag findes.