McDonalds har hævet prisen igen - afviser ikke nye prisstigninger

Prisen på en cheeseburger i coinofferrækken er nu steget 50 pct. på to år, mens hamburgeren er steget 30 pct.
Foto: Maja Smiejkowska/reuters/ritzau Scanpix
Foto: Maja Smiejkowska/reuters/ritzau Scanpix

Det var et brud med 20 års tradition for faste, men kunstigt lave priser på en flad 10’er, da McDonalds sidste år hævede prisen på en cheeseburger til først 12 kr. og senere 13 kr. 

Nu er prisen endnu engang blevet sat op - nærmere specifikt til 15 kr. i maj 2023, og prisen er således steget med 50 pct. på blot to år. 

”Vi har desværre set voldsomme prisstigninger på særligt hvede og oksekød de seneste år. Derfor har vi flere gange de seneste år anbefalet de danske franchisetagere at hæve prisen på vores produkter - blandt andet cheeseburgeren,” skriver McDonalds Danmarks kommunikationschef, Mads Jensen.

Mads Jensen kan ikke afvise, at prisen fremover vil stige yderligere, eller sige noget om, hvorvidt prisstigningerne er et endegyldigt farvel til de faste, lave priser.

I forbindelse med første prisstigning fortalte kommunikationschef Mads Jensen sidste år til Ekstra Bladet, at coinofferrækken blev opfundet i slut-90’erne, hvor man satte priserne ned i forbindelse med et kampagnetilbud.

”Men priserne blev ret hurtigt ikoniske, og konkurrenterne fulgte med. Så man besluttede at lade det, der formentlig bare skulle have været et kampagnetilbud, blive hængende,” fortalte Mads Jensen.

Mens cheeseburgeren i coinofferrækken er steget til 15 kr., er hamburgeren nu steget til 13 kr.

”Vi har ingen konkrete planer om priser. Vores prissætning er dynamisk og kompleks. Men vi bestræber os altid på at ligge rigtigt i markedet, så danskerne oplever, at de hos os finder en god balance mellem pris og kvalitet,” fortæller Mads Jensen til FødevareWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter