FødevareWatch

Spisesteders salg af økologiske fødevarer steg i andet coronaår

særligt økologiske mejeriprodukter og æg oplevede den største fremgang, mens kød og fisk haltede bagefter.

Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken

Selvom landets spisesteder holdt coronalukket i en del af 2021, steg salget af økologiske føde- og drikkevarer sammenlignet med året før, skriver Dagligvarehandlen.

Mediet henviser til tal fra Danmarks Statistik, der viser, at det økologiske salg til foodservice steg fra 16,8 mia. kr. i 2020 til 16,9 mia. kr. sidste år, mens øko-delen af det samlede foodservice-salg gik landede på 13 pct. i 2021 mod 12 pct. året før.

Især økologiske mejeriprodukter og æg oplevede den største fremgang - disse varers økologiske salg landede på 31 pct. mod 12 pct. af det samlede salg til foodservice. Til sammenligning udgjorde kød og fisk kun 5 pct. af det økologiske salg mod 17. pct. af det samlede salg.

Både det økologiske salg samt det samlede salg lå dog lavere i 2021 og 2020 end 2019 på grund af coronanedlukningerne, oplyser Dagligvarehandlen.

Milliardduel mellem dagligvaregiganter: It-kapløb spidser til under priseksplosion

Salg af økologiske mejerivarer klemmes af høje priser

Stigende fødevarepriser hjælper salget af lokale fødevarer på vej

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier