Rekordmange hoteller og restauranter mangler arbejdskraft

I juni var manglen på hænder i servicebranchen det højeste i den tid, hvor Danmarks Statistik har opgjort det.
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Rekordmange hoteller og restauranter mangler arbejdskraft. Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik.

Manglen på arbejdskraft i servicebranchen var i juni det højeste i statistikkens levetid. Den er lavet siden 2011.

Forklaringen skal ifølge Brian Friis Helmer, Arbejdernes Landsbank, findes i, at samfundslivet er skruet op.

"Den tiltagende mangel på arbejdskraft skal ses i lyset af en markant ketchupeffekt i forbindelse med genåbningen af restauranter og caféer," vurderer han i en kommentar.

Derudover har potentielle medarbejdere også kunnet få job som for eksempel podere, vurderer han.

Knap en fjerdedel af de adspurgte virksomheder i servicebranchen mangler arbejdskraft. I maj var det 19 pct.

Blandt bygge- og anlægsvirksomhederne mangler 37 pct. af adspurgte hænder. Måneden før var tallet 34 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også