Flere nye spøgelseskøkkener kan være skyldig i falsk markedsføring

Flere eksperter mener, at de nye spøgelseskøkkener, som er begyndt at poppe op på de danske takeaway-platforme kan være skyldige i vildledende markedsføring.
Spøgelseskøkkener bruger tjenester som Wolt og Hungry til at sælge mad. | Foto: Jesper Houborg/Politiken
Spøgelseskøkkener bruger tjenester som Wolt og Hungry til at sælge mad. | Foto: Jesper Houborg/Politiken

Flere folk med forstand på markedsføringsloven, mener, at de nye spøgelseskøkkener – køkkener som ikke er tilknyttet en eksisterende restaurant – potentielt forbryder sig mod markedsføringsloven.

Det skriver Fagbladet 3F.

Et af eksemplerne er svenske Curb, der laver flere forskellige typer af mad i køkkenet på et nedlagt hotel, men markedsfører maden gennem flere forskellige navne på eksempelvis Wolt og Hungry. Og den tilgang er der klare problemer med, mener Vagn Jelsøe, chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk.

"Problemet opstår, fordi forbrugeren får indtryk af, at der er tale om f.eks. en autentisk thailandsk restaurant, mens der bare er tale om et køkken, der kan levere forskellige slags mad. Så mener jeg, at det ligger lige på kanten til at være vildledende markedsføring."

Curb er blevet forelagt kritikken, en deres direktør, Carl Tengberg, er ikke vendt tilbage.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter