McDonalds taber sag om "Big Mac"-varemærke

Den irske fastfoodkæde og konkurrent Supermac mener, at EU-domstolens afgørelse er en ”vigtig sejr for små virksomheder over hele verden”. 
McDonalds har tabt sagen om brugen af varemærket "Big Mac" til sine burgere med kylling. | Foto: Mathilde Bech
McDonalds har tabt sagen om brugen af varemærket "Big Mac" til sine burgere med kylling. | Foto: Mathilde Bech

Den globale burgerkæde McDonald’s har mistet sit varemærke ”Big Mac” i versionen med kylling af den ikoniske burger. 

Det har en EU-domstol nu afgjort, skriver Financial Times, efter en langvarig strid med den irske fastfood-kæde og konkurrent SuperMac’s. 

For fem år siden tilbagekaldte EU’s Intellectual Property Office McDonald’s brug af varemærket med den begrundelse, at verdens største fastfoodkæde ikke havde vist reel brug af mærket i en sammenhængende periode på fem år, før sagen blev indgivet i 2017. 

Den irske fastfood-kæde SuperMac’s hævdede, at McDonald’s brugte varemærket til at forhindre, at SuperMac’s kunne udvide sin forretning. 

Adm. direktør i SuperMac, Pat McDonagh, sagde om afgørelsen: 

”Dette er en betydningsfuld dom, der tager en fornuftig tilgang til brugen af varemærker hos store multinationale selskaber. Det repræsenterer en vigtig sejr for små virksomheder over hele verden.” 

McDonalds udtalte ifølge mediet, at afgørelsen ikke kommer til at påvirke ”Big Mac”-varemærket. 

Dommen kan stadig ankes. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter