De britiske forbrugere kan se frem mod dagligvarepriser, der ikke stiger i samme omfang, som det har været tilfældet de seneste år.
Nye tal fra analyseinstituttet Kantar viser nemlig, at inflationen på britiske fødevarer i de fire uger op mod 17. marts lå på 4,5 pct., hvilket er det laveste siden februar 2022, skriver Reuters.
Til sammenligning lå inflationen de fire uger forinden på 5,3 pct.
Det er især varer som sukker og chokolade, der er den største inflation i, mens varer som smør, mælk og toiletartikler er med til at hive inflationen ned.
Chokoladeproducenter tager alle kneb i brug for at omgå høje kakaopriser
”Dagligvareinflationen er faldet markant, siden den ramte et iøjnefaldende højdepunkt på 17 pct. i marts 2023,” siger Fraser McKevitt, der er chef for detailhandel og forbrugerindsigt hos Kantar, til The Guardian.
På trods af den aftagende inflation, svarer næsten en fjerdedel af de britisk forbrugere, at de kæmper med at få enderne til at mødes.
”På trods af denne fortsatte afmatning mærker mange britiske husstande dog stadig presset. 23 pct. ser sig selv som økonomisk pressede i vores data - den samme andel som i november sidste år,” siger Fraser McKevitt til Reuters.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie, DetailWatch)