Den norske dagligvarekæde Kiwi har fremgang i hjemlandet og har nu vokset sig større end Rema 1000 målt på markedsandel.
Det skriver flere norske medier, deriblandt Dagens Næringsliv og HandelsWatch, på baggrund af den årlige rapport på dagligvaremarkedet fra analysebureauet Nielsen IQ.
Kiwi havde i 2023 en markedsandel på 24,1 pct., hvilket var en vækst på 1,6 procentpoint. Rema 1000 oplevede en fremgang på 0,3 procentpoint til 23,8 pct. af markedet, mens den Coop-ejede kæde Extra indtog tredjepladsen med 17,3 pct. og en vækst på 0,3 procentpoint.
De øvrige kæder Matkroken, Joker, Prix, Mega, Coop Marked, Obs, og Meny har enten oplevet nulvækst eller tilbagegang.
Værst stod det til for Meny, der gik tilbage fra 10,2 pct. til 9,3 pct. af markedet, mens Spar gik tilbage fra 6,9 pct. til 6,5 pct.
I en pressemeddelelse om rapporten skriver analysebureauet bag undersøgelsen, at dagligvaremarkedets omsætning samlet set voksede med 6,9 pct. i 2023, men at væksten var drevet af prisstigninger.
I Danmark går dagligvaremarkedet en interessant tid i møde. Over de kommende uger offentliggør alle de store dagligvarekoncerner – Dagrofa, Salling Group og Coop – årsregnskab og gør her status på det forgangne år og ser frem mod det igangværende.
Kiwi-kæden har tidligere været til stede i Danmark, hvor den hørte under Dagrofa-koncernen. I 2017 valgte koncernen dog at lukke kæden med 103 butikker i Danmark igen på grund af den hårde kamp om discountmarkedet.
(Denne artikel er leveret af FødevareWatchs søstermedie DetailWatch.)