Restaurantbesøg er med til at fastholde forbruget i USA

Forbrugerne blev ved med at spendere i julesæsonen, viser nye amerikanske nøgletal.
Foto: Vit Simanek/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Vit Simanek/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Forbrugerne åbnede tegnebøgerne i julesæsonen, ligesom de har gjort i det meste af 2023, og det gav trængsel i indkøbscentre. Forbruget steg med 3,1 pct. i feriesæsonen på grund af inflation og et stærkt jobmarked.

Det skriver The Wall Street Journal. 

Det amerikanske detailsalg steg 3,1 pct. fra 1. november til 24. december ifølge Mastercard SpendingPulse, der måler salget i butikker og online. Estimatet, som ikke er korrigeret for inflation, afspejler et år præget af stigende priser og et stærkt amerikansk arbejdsmarked.

Efter en travl Thanksgiving og Black Friday-weekend ventede mange forbrugere til sidste øjeblik med at shoppe i forventning om, at priserne ville falde, og nogle analytikere vurderer, at lørdag den 23. december var den største salgsdag i år, og at den topper Black Friday.

”Hvis de ikke er bekymrede for udbuddet eller føler, at de går glip af gode tilbud, har de ingen grund til at købe tidligere,” siger Marshal Cohen, der er chefrådgiver for detailbranchen hos Circana. 

Sammenlignet med sidste år fra 1. november til 24. december steg online detailsalg med 6,3 pct., mens detailsalget ude i butikkerne steg med 2,2 pct. ifølge Mastercard SpendingPulse, som ikke medregner bilkøb og rejsetjenester.

Det store forbrug, særligt på rejser og restaurantbesøg, var med til at sætte skub i den amerikanske økonomi i 2023, selv da den amerikanske centralbank hævede renten. 

Den stærkeste kategori af vækst ses hos restauranter, hvor menupriserne har været højere og folk har spist ude. Salget af elektronik og smykker var derimod faldet i forhold til året før. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter