Carlsbergs næststørste division, Asien, leverede en omsætning på 6204 mio. kr. i tredje kvartal, og det var mindre end ventet.
Analytikerne havde forudset et salg på 6634 mio. kr., viser medianestimater indsamlet af Carlsberg blandt op til 24 analytikere 16. oktober.
Det skal ses i forhold til en omsætning på 6868 mio. kr. i samme periode 2022, og den lavere omsætning skyldes primært valutamodvind, skriver Carlsberg i regnskabet.
Nettoomsætningen i Asien steg organisk 3,7 pct.
Det samlede salg af drikkevarer steg med 1,5 pct. til 13,8 mio. hektoliter.
Carlsberg fremhæver i regnskabet en positiv udvikling i navnlig Kina, Vietnam og Laos.
”Mængdevæksten blev primært understøttet af vækst i Kina. I et generelt faldende marked fortsatte vi vores positive udvikling med 6 pct. organisk volumenvækst, understøttet af øget indenlandsk turisme i vores nøgleprovinser,” skriver bryggeriet.
Regionen består af Kina, Nepal, Indien, Malaysia, Sri Lanka, Indonesien, Vietnam og Cambodja.